مراسم سوگواری حضرت فاطمه(س) در نمایندگی افغانستان

مراسم شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) و افتتاحیه بیست و نهمین جشنواره قرآنی و حدیثی در نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان برگزار شد.

همزمان با سالروز شهادت ام‌الائمه دخت پیامبر مکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) مراسم افتتاحیه بیست و نهمین جشنواره قرآنی-حدیثی نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان با حضور قاریان، داوران و اساتید و کارمندان نمایندگی برگزار گردید.

در ابتدای برنامه جناب استاد محمدعارف رضایی در جایگاه قرار گرفت و برای دقایقی مرثیه‌خوانی نمود.

سپس آقای سید عزت‌الله احمدی سخنرانی نمود. آقای احمدی بیان داشت که پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) دو امانت گران سنگ (قرآن و اهلبیت) را در میان مسلمانان به ودیعت گذاشت که آن دو هیچگاه از همدیگر جداشدنی نیستند. و این وظیفه مسلمانان است که از این دو ودیعه به خوبی محافظت کنند و قدر آنها را بدانند. اما قدردانی از قرآن نخست به اینکه انس با قرآن داشته باشیم و آن را بخوانیم. ثانیا، قرآن را خوب بفهمیم و ثالثا، مطابق با آموزه‌های قرآن عمل کنیم. وی ام‌الحسنین حضرت زهرا(س) را در این مورد به عنوان الگو و نمونه کامل معرفی نمود.

سپس سید شریف احمدی از قاریان برتر جشنواره سال ۱۴۰۱ آیات چند از کلام‌الله مجید را تلاوت نمود.

در ادامه، آقای محمدنبی امینی دبیر جشنواره در جایگاه قرار گرفت و ضمن عرض خیرمقدم به حضار از ریاست جامعة المصطفی افغانستان که زمینه فعالیت‌های قرآنی و حدیثی را در افغانستان بیش از پیش رونق بخشیده است، اظهار قدردانی و تشکر نمود.

وی ضمن بیان برجستگی‌های جشنواره سال گذشته، به تشریح برنامه‌های این دوره از جشنواره، سطوح مختلف و گستره آن پرداخت و اظهار داشت: امیدواریم در سال جاری به همت فعالان حوزه علوم قرآنی- حدیثی شاهد برگزاری جشنواره از هر نظر خوب و مؤثر در راستای گسترش علوم قرآنی و معارف اهلبیت باشیم.

سپس قاری، عبدالاحد احدی آیات چند از کلام‌ وحی را با صدا و لحن دلنشین قرائت نمود.

سخنران پایانی افتتاحیه آقای احمدذبیح افشاگر بود که ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه(سلام الله علیها) و عرض خیرمقدم به حضار، بیان داشت: فاطمه زهرا تجسم کامل زندگی قرآنی بود. ایشان عظمت قرآن را به درستی درک نموده بود و به‌همین دلیل در تمامی لحظات و آنات زندگی‌اش با قرآن مأنوس بود.

وی اظهار داشت: ائمه معصومین(علیهم السلام) هرکدام به خواندن، فهم قرآن و عمل به آن تأکید نموده است.

سخنران مراسم در این راستا به کلام مولا علی(علیه السلام) استناد نمود و اظهار امیدواری نمود که این جشنواره زمینه و بستری برای انس بیشتر با قرآن، فهم و تدبر در کلام وحی و عمل مطابق با کلام خدا باشد.