نشست علمی به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان

نشست علمی در روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان در مدرسه خواهران نمایندگی المصطفی در کشور تانزانیا برگزار گردید.

آقای دکتر معارفی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سخنان خود اظهار داشت: در خصوص مساله خشونت علیه زنان باید گفت آمارها نشان می دهد که در بیش از صد کشور جهان از هر سه زن یک زن مورد خشونت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: وظیفه کنونی ما این آموزش به جوانان بر نحوه تعامل با زنان و آموزش دختران به روش صحیح زندگی است. در اکثر مواقع دختران و زنان آزار و اذیت را به ارگان‌ها مربوطه گزارش نمی‌کنند، این می‌تواند در خانه، مدرسه و بخش‌های امنیتی باشد.

سخنران نشست خشونت‌ها علیه زنان را در سه دسته قابل تقسیم دانست و گفت: خشونت به شکل بدنی و فیزیکی، جنسی و روانی رخ می دهد. امروز هیچ خشونتی وجود ندارد که در فلسطین اتفاق نیفتاده باشد، زنان حتی جای امنی برای زایمان ندارند، آب سالم ندارند. درست است که ما قوانین سازمان ملل را داریم، فقط داشتن آنها فایده ای ندارد، بلکه باید آنها را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: توافقات سازمان ملل کشتن کودکان، زنان و کودکان در جنگ را ممنوع کرده است، مگر نه اینکه آنها هر روز در فلسطین کشته می شوند! امروز آن چه که در غزه و فلسطین می گذرد عدم رعایت حقوق انسانی و انسانیت است. آنها می‌گویند حماس شروع کرد، اما از سال ۱۹۴۸، چه کسی شروع به سرقت زمین‌های آن منطقه کرده است؟ پس آن چه حماس کرده ،جنبه دفاعی بود که قبلاً با سنگ و الآن کمی با تسلیحات انجام شد.

دکتر معارفی ابراز داشت: ما باید متحد شویم تا این خشونت را به طور کلی از بین ببریم یا مطمئن شویم که دیگران نیز به جمع مبارزان با خشونت می‌پیوندند.

وی در پایان سخنان خود، پیشنهاد نوشتن مقاله در موضوعاتی همچون “بررسی توافقنامه ۱۹۹۳ سازمان ملل در مورد حذف خشونت و مقایسه با آنچه در غزه رخ داد”، “رویکرد رهبر فقید کشور تانزانیا مرحوم نیره‌ره در مورد فلسطین و نگاه او به سرزمین های اشغالی” و “مقایسه بین حقوق بشر و حقوق بشردوستانه با آنچه در فلسطین و غزه رخ می دهد” را ارائه نمود.

در ادامه سرکار خانم میسره استاد، مسئول امور فرهنگی مدرسه خواهران و دانش آموخته المصطفی در سخنانی اظهار داشت: خشونت بر زنان انواع مختلفی دارد اعم از خشونت اعمال فیزیکی، جنسی، آسیب روحی، تهدید و اجبار که در واقع خشونت جنسی در جوامع مختلف وجود دارد و این پدیده در بحث خشونت بیشتر مورد تاکید است.

وی ادامه داد: امروز بنابر موضوع نشست لازم است نسبت به خشونت‌های در حال انجام زنان و کودکان مظلوم غزه نیز بحث کنیم و جامعه زنان نیز باید بر علیه این نوع آزارها برخیزند و متحد شوند.

دانش آموخته المصطفی یادآور شد: البته در جامعه ما نیز خشونت بر زنان نیز وجود داشته و ما از آن رنج میبریم بنابراین ما باید سفیران واقعی در این مساله باشیم تا اثبات کنیم که آزار و اذیت زنان از نظر جامعه جهانی قابل قبول نیست.

شایان ذکر است این برنامه با همخوانی و اجرای تواشیح توسط دانش پژوهان و سپس قرائت دعای فرج به پایان رسید.