به مناسبت ایام سوگواری فاطمیه؛

سیره تربیتی حضرت زهرا سلام الله علیها در مجتمع خواهران خراسان تبیین شد

به همت اداره فرهنگی تربیتی مجتمع آموزش عالی خواهران جامعةالمصطفی خراسان به مناسبت ایام فاطمیه مراسم سوگواری حضرت صدیقه طاهره با موضوع «سیره تربیتی حضرت زهرا سلام الله علیها» با حضور طلاب خواهر غیرایرانی در مشهد برگزار شد.

در این مراسم خانم دکتر هژبری رئیس مدرسه عالی فقه و قرآن جامعةالمصطفی خراسان با اشاره به مواردی از سیره تربیتی حضرت زهرا سلام الله علیها و تأکید بر ضرورت اجرای سیره ایشان در زندگی اظهار داشت: محورهای تربیتی سیره حضرت زهرا (س) در سه بخش ارتباط با والدین، ارتباط با فرزندان و ارتباط به جامعه تقسیم‌بندی می‌شود.

وی با اشاره به چگونگی احترام به والدین افزود: احترام به والدین و اطاعت از آنها به جز وقتی که خلاف حق رفتار می‌کنند واجب و در حکم برائت از آتش است و بزرگ‌ترین هدف و آرزو در امان بودن از عذاب اخروی است.

رئیس مدرسه عالی فقه و قرآن جامعةالمصطفی خراسان ادامه داد: وقتی آیه نازل شد که پیامبر صلی الله علیه و آله را مثل افراد عادی صدا نزنید و با عنوان رسول‌الله ایشان را خطاب کنید حضرت زهرا نیز چنین کردند و پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند این دستور شامل شما نیست و شما مرا پدر صدا کن.

وی دررابطه‌با سیره تربیتی حضرت زهرا سلام الله علیها در ارتباط با فرزندان عنوان کرد: در سیره تربیتی فاطمی برخورد با فرزندان باید توأم با قهر و مهر باشد چرا که مهر به‌تنهایی باعث بی‌مسئولیتی و تنبیه و قهر زیادی هم باعث سرخوردگی و سرکشی فرزند می‌شود؛ لذا در شیوه تربیتی حضرت زهرا سلام الله علیها فرزندانی موقعیت شناس تربیت شده بودند و حضرت نیز به همه ابعاد تربیت اعم از  اعتقادی، مذهبی، اجتماعی و… توجه داشتند. مثلاً در فضای خانه فرزندان را تشویق به سیره پدر می‌کردند و اشعاری باهدف و مضامین تربیتی برای فرزندانشان می‌خواندند.

دکتر هژبری پیرامون سیره تربیتی حضرت زهرا سلام الله علیها در اجتماع تصریح کرد: ما به‌عنوان مبلغان و الگوهای جامعه باید بدانیم که یک مبلغ ابتدا باید اول بر خودسازی خود اهتمام داشته باشد و آماده پذیرش سختی‌ها و مسائل تبلیغ باشد. همچنین متوجه باشد که بهشت را به بها می‌دهند نه به بهانه. ازاین‌رو باید حیا و عفت را در جامعه به‌عنوان یک مبلغ و طلبه امام‌زمان (عج) به‌عنوان یک الگو رعایت کند.

وی با تأکید بر تأثیر تبلیغ عملی متذکر شد: سیره حضرت زهرا سلام الله علیها یکپارچه، توحید بود و چنان سخن می‌گفت و رفتار می‌کرد که گویی تجسم خداوند بر روی زمین بود.