وی در ادامه درس پیشین و در تبیین مفهوم “برخورداری” از منظر قرآن کریم و روایات اهل بیت اظهار داشت: قرآن کریم تقوی را مقدمه برخورداری می داند و پرهیزکاری را به بیان های گوناگون به انسان توصیه می نماید و می فرماید: “وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِكَ خَيْرٌ”( لباس پرهیزگاری بهتر است!) و یا در آیه دیگر می فرماید: “وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَىٰ” (زاد و توشه تهیه کنید، که بهترین زاد و توشه، پرهیزکاری است!)
وی افزود: از بین تمامی شقوق پرهیزکاری، تقوای فکری و اعتقادی مهم ترین بشمار می رود و بر آدمی است که با پرهیز از معصیت و زدودن زنگاره ها و غبارها از جان به مقام تمیز حق از باطل برسد چرا خدای متعال وعده داده است : “يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا” (ای کسانی که ایمان آوردهاید! اگر از خدا بپرهیزید، برای شما وسیلهای جهت جدا ساختن حق از باطل قرارمیدهد روشنبینی خاصّی که در پرتو آن، حق را از باطل خواهید شناخت)
حجت الاسلام و المسلمین حسینی در تبیین این موضوع ابراز داشت: سعدی در ابیاتی حقیقت را همچون سرایی آراسته تصویر نموده که هوی و هوس و طمع و آز همچون “گرد برخاسته” زینت های آن سرا و زیبایی های آن را پوشانیده اند. این بدان معناست که گناه و معصیت توان تمیز حق و باطل را گرفته و انسان را به ورطه هلاک می کشاند.
استاد حوزه و دانشگاه در تبیین آثار اجتماعی تقوا عنوان کرد: نزول برکات الهی اولین ثمره اجتماعی پرهیزکاری و خویشتن داری است چرا که خدای متعال در قرآن کریم می فرماید :”وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ”( و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان میآوردند و تقوا پیشه میکردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها میگشودیم)
وی از امدادهای الهی بعنوان دیگر ثمره اجتماعی یاد کرد و اظهار داشت: استقامت وتقوا، عامل نزول فرشتگان وامدادهاى غيبى است و خداوند این مهم را در آیه ۱۲۵ سوره آل عمران چنین بیان نموده است که “إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَٰذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ”( اگر استقامت و تقوا پیشه کنید، و دشمن به همین زودی به سراغ شما بیاید، خداوند شما را مدد خواهد داد!)
حجت الاسلام و المسلمین حسینی در پایان از خنثی شدن توطئه های دشمن و نیز ایمنی از عذاب الهی بعنوان دیگر پیامدهای اجتماعی تقوا یاد کرد و ابراز داشت: راه نفوذ دشمن در مسلمانان، يا ترس و طمع خودمان است و يا بىپروايى و بىتقوايى ما كه صبر و تقوا، راه چاره آن است و قرآن کریم در این زمینه می فرماید :”وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا” (اگر استقامت و پرهیزگاری پیشه کنید، نقشههای (خائنانه) آنان، به شما زیانی نمیرساند).
Δ