نشست علمی مروری بر نظریه های آموزش زبان انگلیسی

معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی، نشست علمی به زبان انگلیسی با عنوان مروری بر نظریه های آموزش زبان انگلیسی ( گذشته، حال، آینده ) با همکاری گروه علمی زبان و فرهنگ شناسی انگلیسی برگزار کرد.

در ابتدا استاد واعظی، مدیر گروه زبان و فرهنگ شناسی انگلیسی، گفت: بستر نظریه های آموزش زبان های خارجی با بروز و پیدایش نظریه های آموزش زبان انگلیسی شکل گرفت.

وی دوره های آموزش زبان را به دو دوره ی سنت گرایی و نوگرایی تقسیم کرد. همچنین اشاره به تکامل یادگیری زبان تا مرحله تأکید بر مهارت های چهارگانه ی زبانی (شنیداری، گفتاری، خوانداری و نوشتاری) از جمله موارد مطرح شده توسط دکتر واعظی بود.

دکتر واعظی در پایان گفت: یکی از مسائل مهم امروز قاره آسیا به خصوص ایران اسلامی، نیاز به تهیه و تدوین مطالب آموزش زبان با توجه به نیاز مخاطبین و فرهنگ این مناطق می‌باشد که روش‌های هدفمند آموزش می‌بایست بر اساس آنها تنظیم گردد. بحث‌های علمی و نظری آموزش زبان به چندین نشست، کرسی ترویجی و جلسات نقد و نظر نیاز دارد که ان شاءالله این مباحث با توجه به اهداف فرهنگی زبانی و تبلیغی جامعة المصطفی العالمیة با قوت و قدرت تمام توسط گروه‌های زبانی مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی دنبال خواهد شد.

در ادامه، آقای غلامعلی جوادی، استاد گروه زبان و فرهنگ شناسی انگلیسی، ارائه خود را در دو محور برنامه درس و مدیریت کلاس آغاز کرد.

وی گفت: «طرح درسی ممکن است یک طرح کلی یا همراه با جزئیات باشد. طرح درس نشان می‌دهد که معلم برای کلاس وقت گذاشته و فکر کرده است. ممکن است هنگام درس، معلم از طرح درس بنا به دلایلی خارج شود؛ ولی همیشه برنامه از پیش تعیین ‌شده‌ای دارد که بتواند به آن رجوع کند. طرح درسی به معلم کمک می‌کند بداند که هدف چیست و دانش آموزان چقدر به هدف نزدیک شده‌اند.

استاد گروه زبان و فرهنگ شناسی انگلیسی در ادامه به مدیریت کلاس توسط استاد در نحوه چینش صندلی ها، ظاهر و پوشش خود، مقدار فاصله با زبان آموزان و تن صدای خود هنگام صحبت کردن و میزان استفاده از زبان مادری حین تدریس اشاره کرد.