درس تفسیر قرآن کریم در نمایندگی گلستان

درس تفسیر قرآن کریم با حضور طلاب ، اساتید و کارکنان جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان برگزار شد.

در این جلسه از سلسله جلسات تفسیر موضوعی قرآن کریم که سه شنبه ۱۴ آذر ماه برگزار گردید ، حجت الاسلام و المسلمین سید کمال حسینی به موضوع “تلاش هدفمند از منظر ثقلین مبارکین” پرداخت.

رئیس نمایندگی گلستان در این درس و در تشریح آداب کار و تلاش هدفمند عنوان کرد: کسب و کار از منظر اسلام، آدابی دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به شروع کار با نام خدا، توکل بر خدا، اعتدال، تخصص‌گرایی، صداقت و درستکاری، استحکام و اتقان کار و شروع کار از صبح زود و نیز دانستن حلال و حرام اشاره کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی در تبیین لزوم شروع کار با نام خدا اظهار داشت: پیامبرصلی الله علیه و آله در ‌این ‌باره فرموده است: “کُلُ‏ أَمْرٍ ذِی‏ بَالٍ‏ لَمْ یُذْکَرْ فِیهِ بِسْمِ اللَّهِ فَهُوَ أَبْتَر” هر کار مهمی که با نام خدا شروع نشود، ابتر خواهد ماند. امام صادق علیه السلام نیز در‌باره شروع کار با نام خدا فرموده است: چه بسا برخی شیعیان در آغاز کار خود “بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ الرَّحْمنِ الرَّحِیم‏” را ترک می‌کنند و خداوند آنها را با چیزی که خوشایند آنها نیست، می‌آزماید تا آنها را بر شکر خدا تنبه دهد و به نتیجۀ ترک “بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ الرَّحْمنِ الرَّحِیم‏” آگاه کند.

استاد حوزه و دانشگاه در تشریح شاخصه تخصص‌گرایی عنوان کرد: کی از نکات مهم در کسب و کار و اشتغال، واگذاری مشاغل به افراد متخصص است. اگر هر کسی با توجه به تخصص خود مشغول شود، امور اجتماعی سامان خواهد یافت و سرمایه‌ها هدر نخواهد رفت. این نکته در آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت‌: نیز مورد توجه قرار گرفته است و در فقه ما نیز آمده است الفقه ثم المتجر یعنی ابتدا آموزش و کسب دانش سپس پرداختن به کار!

حجت الاسلام و المسلمین حسینی در خصوص ضرورت استحکام و اتقان کار اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین آداب کسب و کار را باید استحکام و اتقان آن دانست. استحکام و استواری در انجام کار در برخی آیات قرآن کریم و در بعضی جریان‌ها مورد اشاره قرار گرفته است؛ چنان‌که در داستان ذوالقرنین به اهتمام او در استحکام سدی که ساخت، اشاره شده است. استحکام در انجام کار در سیره و سنت معصومین: هم جایگاه ویژه‌ای دارد. پیامبرصلی الله علیه و آله در ‌این ‌باره فرموده است: خداوند دوست دارد اگر کسی کاری انجام می‌دهد، آن را محکم و صحیح انجام دهد. آن حضرت هنگامی که کاری انجام می‌داد، تمام تلاش خود را در اتقان و استحکام کار به کار می‌بست؛ چنان‌که در تشییع و تدفین سعد بن معاذ با سنگ و خاک آن را مستحکم کرد و پس از آن فرمود: “إِنِّی لَأَعْلَمُ أَنَّهُ‏ سَیَبْلَی‏ وَ یَصِلُ الْبِلَی إِلَیْهِ وَ لَکِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ عَبْداً إِذَا عَمِلَ عَمَلًا أَحْکَمَه”( می‌دانم به‌زودی پوسیده می‌شود؛ ولی خداوند دوست دارد وقتی بنده او کاری انجام می‌دهد، آن را محکم و استوار انجام دهد).

وی در پایان ابراز داشت : شروع زود‌ هنگام کسب و کار در روز، سبب رونق و پیشرفت کار می‌شود. نگاهی به زندگانی و برنامه افراد موفق در زمینه‌های مختلف، گویای آن است که آنان افزون بر داشتن برنامه منظم، سحرخیز بوده و برنامه کاری خود را صبح زود آغاز می‌کرده‌اند. این مهم در تعالیم اسلامی، از ویژگی خاصی برخوردار بوده و بر آن تأکید شده است؛ به‌گونه‌ای‌که امام رضا علیه السلام بین‌الطلوعین، یعنی بین طلوع فجر تا طلوع خورشید را زمان تقسیم روزی انسان‌ها بیان کرده و به‌ خواب ‌رفتگان در آن زمان را محروم از آن برشمرده است: الْمَلَائِکَةُ تُقَسِّمُ أَرْزَاقَ‏ بَنِی‏ آدَمَ‏ مَا بَیْنَ طُلُوعِ الْفَجْرِ إِلَی طُلُوعِ الشَّمْسِ فَمَنْ یَنَامُ فِیمَا بَیْنَهُمَا یَنَامُ عَنْ رِزْقِه!

 تفسیر قرآن کریم در نمایندگی گلستان