فاطمیه؛ گنجینه‌ای از فضائل انسانی و بزرگداشت همه مکارم اخلاقی است

بزرگداشت فاطمیه و تجلیل از حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها بزرگداشت یک شخصیت نیست؛ بلکه فاطمیه گنجینه‌ای از فضائل انسانی است.

در نشست تبیینی “سیره تربیتی حضرت زهرا (سلام الله علیها) ” به مناسبت ایام فاطمیه به همت اداره فرهنگی تربیتی مجتمع آموزش عالی خواهران المصطفی خراسان با حضور طلاب خواهر غیرایرانی در مشهد برگزار شد خانم سیفی رئیس مدرسه عالی حکمت و علوم‌انسانی خواهران جامعةالمصطفی خراسان ضمن عرض تسلیت ایام حزن آل الله اظهار داشت: ما در اسلام چیزی به‌عنوان شخص‌پرستی نداریم؛ بلکه بزرگداشت فاطمیه بزرگداشت علم، تقوا و حجاب، شجاعت، ایثار و در حقیقت بزرگداشت همه مکارم اخلاقی انسانی است.

رئیس مدرسه عالی حکمت و علوم‌انسانی خواهران جامعةالمصطفی خراسان ادامه داد: یکی از ضروریات و نیازهای که ما برای انتخاب و یافتن مسیر درست زندگی و حرکت به آن نیاز داریم ارائه الگوی درست برای حرکت است که اگر نباشد؛ فرد به سمت افراط یا تفریط کشیده می‌شود.

وی با بیان این که زن باید با چه الگویی در جامعه حضور داشته باشد اضافه کرد: بهترین الگویی که می‌تواند زن را در مسیر اصلی حرکت و رشد قرار بدهد حضرت زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها است.

سرکار خانم سیفی ادامه داد: حدیثی از پیامبر (صلی الله علیه و آله) است که هم می‌تواند راهبر ما باشد در مسیر زندگی و هم می‌تواند ما را منفعل کند. زن مسلمان هم می‌تواند یک زن کنشگر باشد و هم می‌تواند فردی منفعل باشد.

وی تصریح کرد: کنشگری یعنی فرد در موقعیت‌های صحیح رفتارهای مناسبی از خودش نشان بدهد. پیامبر (صلی الله علیه و آله) با صحابه در مسجد نشسته بودند از صحابه پرسیدند بهترین حالت برای یک زن چیست؟ هر کسی پاسخی داد. امیرمؤمنان امام علی علیه‌السلام به منزل آمده و پاسخ را از حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها جویا شدند. زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها فرمودند؛ بهترین حالت برای زن این است که نه او مردی را ببیند و نه مردی او را ببیند.

رئیس مدرسه عالی حکمت و علوم‌انسانی خواهران جامعةالمصطفی خراسان اظهار داشت: اگر معنای این حدیث بر خانه‌نشینی دلالت می‌کند، باید دید آیا خطبه فدکیه در منزل بیان شده است؟ آیا دفاع از ولایت در چهارچوب منزل صورت‌گرفته است؟ آیا فریضه خواندن علم برای زن مسلمان فقط در حصار خانه است؟ معنای این حدیث خانه‌نشینی نیست و ما با مراجعه به سیره حضرت زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها این مطلب را دریافت می‌کنیم.

وی افزود: حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها برای یاری گرفتن از مردم برای امیرمؤمنان علی علیه‌السلام به در خانه مهاجر و انصار رفتند. در مسجد و در جمع زنان مدینه خطبه خواندند اگر قرار بود زن کسی را نبیند و او هم هیچ‌کس را نبیند لازمه‌اش نشستن در منزل بود!!

وی ضمن اشاره به قانون حجاب ادامه داد: قانون حجاب که آمد معنایش این بود که زن وارد اجتماع شود. زیرا قانون حجاب برای همسر و محارم نیست. بلکه برای حضور زن در اجتماع است. با ضابطه‌ای که شرع برایش مشخص کرده است.

رئیس مدرسه عالی حکمت و علوم‌انسانی خواهران جامعةالمصطفی خراسان تصریح کرد: زهرای مرضیه سلام‌الله در منزل ننشست. منفعلانه رفتار نکرد و در همه عرصه‌های زندگی یک کنشگر واقعی بود. ایشان ثابت کرد که معنای این حدیث خانه‌نشینی نیست. بلکه عدم اختلاط زن و مرد و لزوم برنامه‌ریزی درست برای حضور زن در اجتماع است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: که ما در زمینه معرفی الگوی درست به جوانان کوتاهی کردیم که نتیجه‌اش تمایل جوان امروز به الگوی غلط غربی است. ان‌شالله بتوانیم در مسیر حرکت با الگوی صحیح مسیر رشد و تعالی را ادامه بدهیم.