نوزدهمین مجمع بین‌المللی مسلمانان در مسکو با محوریت غزه

غزه و ادامه جنایت و نسل‌کشی فلسطینیان به‌دست غاصبان صهیونیست‌، محور نوزدهمین نشست مجمع بین‌المللی مسلمانان روسیه و جهان اسلام در مسکو بود.

نوزدهمین نشست مجمع بین‌المللی مسلمانان روسیه و جهان اسلام به میزبانی مسجد جامع مسکو و با حضور علمای مذهبی ، سفرا و مقامات سیاسی دهها کشور در حالی برگزار شد که غزه و ادامه جنایات صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی ، محور سخنرانی‌ علمای اهل‌سنت و تشیع کشورهای شرکت کننده در این اجلاس بود.

حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، کاظم جلالی سفیر کشورمان در روسیه ، حجت‌الاسلام والمسلمین رسول عبداللهی مدیر نمایندگی دانشگاه المصطفی در روسیه و حوزه اوراسیا ، مسعود احمدوند رایزن فرهنگی سفارت ایران در روسیه ، اعضای هیات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در این نشست بین‌المللی بودند.

شیخ راویل عین‌الدین مفتی اعظم و رئیس شورای مفتیان روسیه در آغاز این نشست با اعلام حمایت از مقاومت مردم غزه در برابر جنایات رژیم صهیونیستی ، خواستار وحدت جهان اسلام برای توقف نسل‌کشی در فلسطبن شد.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در سخنان خود با اشاره به اینکه طبق اصول قرآنی، عدالت بالاترین و مهمترین ارزش اجتماعی است که خداوند متعال بر آن تاکید کرده گفت: گرفتن حق دیگران برای زندگی، حق اقامت در وطن خود و حق آزادی بزرگترین بی‌عدالتی است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تشریح جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها در ۷۵ سال اشغالگری گفت : آنچه امروز در غزه شاهد هستیم ، نمونه جنایات متعدد و نسل‌کشی فلسطینیان به‌دست غاصبان این سرزمین است.

وی با تاکید بر اینکه ظلم و بی‌عدالتی فجیع‌ترین عملی است که انسان در حق دیگری انجام می‌دهد گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده که از ملل صلح‌طلب و آزادگان جهان برای حمایت از فلسطینیان مدد بخواهیم و تأکید کنیم که این موضوع اولویت  اصلی جهان اسلام است.

علمای مذهبی و نمایندگان سیاسی دیگر کشورهای شرکت‌کننده از جمله الجزایر، فلسطین، قطر، اردن، مصر، ترکیه، لبنان، قزاقستان ، جمهوری آذربایجان و‌ قرقیزستان ضمن حمایت از مقاومت مردم غزه ، بر گام‌های محکم جهان اسلام برای متوقف کردن جنایات رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

نوزدهمین نشست مجمع بین‌المللی مسلمانان با شعار «نقش رهبران دینی در پاسداری از ارزش‌های معنوی و اخلاقی و تقویت صلح و امنیت» برگزار می‌شود.

این نشست بین‌المللی به مناسبت دویستمین سالگرد ولادت شرق‌شناس شهیر روس «حسین فیض‌خانف» برگزار می‌شود.