با حضور سفرای چهار کشور برگزار شد؛

یازدهمین نشست همایش ظرفیتهای فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین

یازدهمین پیش نشست علمی همایش بین المللی ظرفیت های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین را با موضوع «هم اندیشی فرهنگ شناسی کشورهای آمریکای لاتین» برگزار شد.

این نشست علمی به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی با حضور سفرای ۴ کشور آمریکای لاتین و جمعی از میهمانان، مدعوین، اساتید، طلاب برگزار گردید.

در ابتدای این پیش نشست، حجت الاسلام و المسلمین دکتر ساجد رئیس مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی ضمن خوشامدگویی به میهمانان، فرهنگ آمریکای لاتین را دارای غنای بسیار زیادی دانست و اضافه کرد: مهمترین شاخصه فرهنگی کشورهای آمریکای لاتین، ظلم ستیزی و استقلال طلبی است و همین مؤلفه اصلی و مهم باعث شده است که اشتراکات بسیار زیادی بین جمهوری اسلامی ایران و منطقه آمریکای لاتین به وجود بیاورد.

حجت الاسلام و المسلمین ساجد تقویت روابط سیاسی، اقتصادی و تبادل فرهنگ را از مباحث بسیار مهم خواند و افزود: آنچه که مهمتر است، تقویت روابط فرهنگی است که در این عرصه باید تلاش بیشتری داشته باشیم که البته قدمهای مثبتی نیز برداشته شده است.

رئیس مجتمع زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی، جامعه المصطفی  را یکی از پایگاه های تأثیر گذار در مبحث انتقال فرهنگ دانست و خاطر نشان کرد: در این راستا کارهای ارزشمندی می توانیم انجام بدهیم که یکی از آنها که می تواند در این ارتباطات تأثیرگذار باشد، بحث برگزاری همایش هاست.

وی ضمن پراهمیت دانستن برگزاری این گونه همایش ها ، ابراز داشت: برگزاری همایش می تواند انتقال دهنده داشته های فرهنگی کشورها در قالب علمیّت باشد و این پیش نشست می تواند مقدمه ای خوبی باشد تا بتوانیم مشکلی از مباحث فرهنگی حل کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین ساجد در ادامه با اشاره به نوع گفتمان جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: گفتمان ایران، گفتمان همراه با تعقل و عقلانیت است. گفتمانی که همراه با احترام متقابل است. گفتمانی که خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید “أشدّاء علی الکفار رحماء بینهم” .

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که نشست های بعدی همچون این نشست ادامه پیدا کرده تا طلاب با فرهنگ غنی کشورهای آمریکای لاتین بیشتر آشنا شوند

در ادامه، سفرای کشورهای بولیوی (خانم رومینا گوادلوپه پرز راموس)، کوبا (آقای آلبرتو گونزالس کاسالس)، نیکاراگوئه (آقای رامون آلبرتو مونکادا کولیندرس) و ونزوئلا (آقای خوزه رافائل سیلوا آپونته) ضمن تشکر از برگزار کنندگان این پیش نشست، ابراز امیدواری کردند که بتوانیم در حوزه های مشترکی مثل عرفان و مباحث فلسفه به نقاط خوبی برسیم.

سفرای کشورهای آمریکای لاتین در ادامه سخنانشان در خصوص فرهنگ کشورهای خود توضیحاتی را ارائه کردند و پذیرش فرهنگ های دیگر کشورها را نه فقط عدالت، بلکه گامی فراتر از آن دانستند که باعث می شود که بتوانیم در فضای فرهنگی به آن نزدیک شویم و این نکته خیلی مهم است که بتوانیم با یکدیگر با زبانهای فارسی و اسپانیایی ارتباط برقرار کنیم.

همچنین در پایان این نشست، سفرای کشورهای آمریکای لاتین از نمایشگاه کتب به زبان اسپانیایی مجتمع بازدید به عمل آوردند.