نشست علمی سیره زیست محیطی اهل بیت(ع)

نشست علمی «سیره زیست محیطی اهل بیت علیهم السلام» به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ با همکاری گروه تاریخ اسلام و گروه تاریخ اسلام مجتمع فقه برگزار گردید.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر غضنفری بیان داشت: مبتنی بر نگاه اسلامی، محیط زیست نعمتی از سوی خداوند متعال و امانتی برای آزمایش های الهی است.

وی با بیان این که اصل بر عدم فساد و سلامت زمین و محیط زیست است، خاطر نشان کرد: محیط زیست و عالم هستی محلی برای عبادت انسان است و حضور انسان در ارتباط با محیط زیست حضور تعاملی در حفظ تعادل چرخه محیط زیست است. در تعابیر قرآنی انسان فاسد، کسی است که بر خلاف خواسته خداوند قدم برداشته، کشتزارها و طبیعت را ویران و نسل انسان را مورد تهدید قرار دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود آب، خاک، هوا، جنگل، درخت، کوه ها و مراتع را از مصادیق تشکیل دهنده محیط زیست دانست و سیره اهل بیت علیهم السلام در مواجهه به این نعمت های الهی را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: از نظر اسلام آب نعمتی ارزشمند است که آیات متعددی بدان اشاره نموده است، در فرهنگ اسلامی همواره باید بر جلوگیری از هدر رفت آب توجه داشته باشیم. وی عدم اسراف آب حتی به هنگام وضو را از دیگر موارد تاکیدی فرهنگ اسلام در مواجهه با نعمت الهی آب توصیف نمود.

سخنران نشست بیان داشت: پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در روایتی هوای پاک را یکی از سه اصل مهم در انتخاب محل سکونت و زندگی ذکر می کنند،

وی ضمن اشاره به موضوع خاک، با بیان این که خاک عصاره خلقت آدمی است، یادآور شد: یکی از مبغوض ترین مسائل از منظر اهل بیت علیهم السلام این است که کسی خاکی داشته و آن را معطل بگذارد و فقیر بماند، این شخص مذموم شمرده شده است.