به همت مرکز اسلامی شمال کشور برگزار شد؛

نشست علمی”مبانی و ضوابط شناخت سنت و بدعت”

نشست علمی"مبانی و ضوابط شناخت سنت و بدعت" به همت مرکز اسلامی شمال کشور برگزار شد.

در این نشست که در حوزه علمیه سراج الرسول آق قلا و در راستای برگزاری همایش نقش مذاهب اسلامی در بازآفرینی تمدن نوین اسلامی برگزار گردید، دکتر سیدعلی سیداف استاد نمایندگی جامعةالمصطفی در گلستان به ایراد سخن پرداخت.

وی در این نشست با اشاره به این مهم که حدیث و سنت شناسی بر بدعت شناسی مقدم است، عنوان کرد: ابتدا لازم است به مبانی و ضوابط حدیث و سنت شناسی پرداخته شود، تا درک صحیح و درست از احادیث بدست آید و فهم ما و مراد جدی محدَّث منطبق گردد.

استاد سیداف تعریف و مفهوم شناسی اصطلاحی سنت، و حدیث و نقش آن در سنت شناسی را مهم دانست و ابراز داشت: علاوه بر این امر، شناخت هندسه علوم حدیث و نقش آن در سنت شناسی نیز اهمیت بسیار زیادی را دارا می باشد.

استاد علوم قرآن و حدیث نمایندگی گلستان با معرفی دانش فقه الحدیث، ضرورت و نقش آن در سنت شناسی و فهم حدیث اظهار داشت : فقه الحدیث زمینه ساز آسیب شناسی درست حدیث و نیز اعتبار سنجی آن است.

وی ملاک ارزیابی احادیث با مسلمات تاریخی و نقش آن در سنت شناسی را از جمله مسائل مهم در حوزه مطالعات حدیثی برشمرد و بر ضرورت مطالعه تاریخ و مبانی فهم آن و نقش ویژه آن در فهم روایات تاکید کرد.

 

همایش نقش مذاهب اسلامی در بازآفرینی تمدن نوین اسلامی دی ماه سال جاری و با همکاری نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه گلستان برگزار می گردد.