نشست علمی تدوین سیره فقهی رسول اکرم(ص)

نشست علمی با عنوان «تدوین سیره فقهی رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) بر پایه روایات اهل بیت(علیهم السلام) و اصول حاکم بر آن» به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ با همکاری گروه علمی تاریخ اهل بیت(علیهم السلام) و انجمن علمی دانش پژوهان تاریخ اهل بیت(علیهم السلام) مجتمع تاریخ به مناسبت هفته پژوهش برگزار گردید.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد جاوید انوری بیان داشت: در زمینه سیره فقهی رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) در جامعه علمی اهل سنت بسیار کار شده است ولی مشکلی که دارد این است که آنها حتی اقوال و رفتار صحابه و تابعین را نیز به عنوان سیره فقهی رسول الله(صلی الله علیه و آله) قلمداد کرده اند.

وی در جواب این سوال که آیا اساسا جامعه انسانی به دین نیاز دارد یا نه؟ گفت: در این زمینه سه دیدگاه در کل وجود دارد. یکی این که بشر به دین نیاز ندارد. این دیدگاه کسانی است که دین را برای جامعه بشری مواد مخدر می دانند. دیدگاه دیگر این است دین یک امر فردی است و جوابگوی نیاز های اجتماعی بشر نیست. و دیدگاه سوم این است که دین ضامن سعادت دنیوی و اخروی بشر است. که نظر مختار همین است.

سخنران نشست با بیان این که این عنوان از لحاظ نیاز های منطقه ای یکی از موضوعات بسیار مهم است، خاطر نشان کرد: با این که احادیث فراوانی در زمینه فقه توسط اهل بیت(علیهم السلام) در منابع شیعی از رسول الله(صلی الله علیه و آله) نقل شده است ولی در جامعه علمی شیعه سیره فقهی رسول الله(صلی الله علیه و آله) زیاد مورد بحث واقع نشده است. لذا ما وقتی در این زمینه کار را شروع کردیم جز منابع اولیه اثر علمی دیگری را نیافتیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اثبات ضرورت و اهمیت این بحث اذعان داشت: روایاتی که در منابع شیعی از پیامبر اسلام توسط اهل بیت نقل شده است، در ۲۶ ابواب فقهی تقسیم می شود و تعداد این روایات بالای ۱۳۰۰ روایت می رسد.

حجت الاسلام انوری در پایان اصول حاکم بر سیره فقهی رسول الله(صلی الله علیه و آله) را سه اصل عدالت محور بودن سیره فقهی پیامبر(صلی الله علیه و آله)، اصل رشد مادی و معنوی بشر و اصل قابل فهم بودن و قابل اجرا بودن سیره فقهی پیامبر(صلی الله علیه و آله) برشمرد.

سیره فقهی رسول اکرم