طی نشست علمی بررسی شد؛

تفکر دینی شیعه و پیدایش تمدن جدید اسلامی

معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی با همکاری گروه زبان انگلیسی، نشست علمی با عنوان " تفکر دینی شیعه و پیدایش تمدن جدید اسلامی" به زبان انگلیسی را با ارائه دو تن از اساتید جامعة المصطفی برگزار کرد.

در ابتدا، دکتر افضلی (ارائه دهنده اول) به بررسی آموزه های مهم شیعه و نقش آن در شکل گیری تمدن اسلامی پرداخت و افزود: تمدن اسلامی با تشکیل حکومت نبوی فرآیند شکل گیری و توسعه خویش را آغاز کرد، و جامعه ای پویا و بزرگ را پی ریزی کرد. اما آنچه باعث شد این تمدن قرن ها به عنوان یکی از مهم ترین تمدن های تاریخ بشری جهان باشد، ویژگی های خاص این تمدن است.

وی افزود: عدالت به عنوان یک اصل مهم و بنیادی در اسلام مطرح شده و یکی از مهم ترین و بارزترین مولفه های دینی و فرهنگی در تمدن اسلامی است، که نقش مهمی در ایجاد امنیت و ثبات در جامعه اسلامی و بالندگی آن از گذشته تا به امروز بر عهده داشته است.

سخنان نشست ادامه داد: عدالت، مفهومی ارزشی و از جمله آرزوهای همیشگی انسانها در طول تاریخ است و در زمره مطالبات اساسی زندگی فردی و اجتماعی هر انسانی می باشد.

دکتر افضلی در ادامه، اراده و اختیار را از دیگر آموزه های تمدن ساز مکتب اهل بیت برشمردند و افزودند: این آموزه در دیگر مکاتب اسلام کمتر مورد تأکید قرار می گیرد و از این جهت، تمدن اسلامی شکل گرفته در تاریخ بشر خود را مدیون این آموزه ها و اصول بنیادین می داند.

در ادامه این نشست، استاد جاوید اکبری (ارائه دهنده دوم) به بررسی تمدن از زاویه تاریخ پرداخت و افزود: بشر تمدن های مختلفی را پایه گذاری کرده است که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. برخی از تأثیرگذارترین آنها تمدن های چینی، مصری، بابلی، رومی، ایرانی و در نهایت غرب بوده اند. تمدن اسلامی که شکاف تمدن های باستانی و تمدن مدرن غربی را پر کرد، یکی از توسعه یافته ترین تمدن هاست. در واقع، تمدن اسلامی در نهایت به عنوان پایه ای برای بسیاری از دستاوردهای بعدی تمدن غرب عمل کرد.

وی سپس به مؤلفه های تمدن از منظر ویل دورانت پرداخت و افزود: تمدن، چهار پایه‌ی اصلی دارد که عبارتند از: زیرساخت‌های اقتصادی، سامان‌‌یافتگی سیاسی، سنت‌های اخلاقی و پی‌جویی دانش و هنر. تمدنی که فاقد یکی از این مؤلفه ها باشد معیوب است.

استاد اکبری خاطر نشان کرد، اسلام همه مؤلفه های تمدن ساز را در خود جای داده است و ظرفیت ایجاد تمدن آرمانی را داراست، اما تمدن آرمانی با ظهور حضرت حجت (ع) شکل خواهد گرفت. بر اساس تعالیم اسلام، در عصر ظهور، مدینه فاضله یا همان اوج تمدن بشری که مظهر عدالت، شکوفایی اخلافی و سعادت بشری است، شکل خواهد گرفت.

در پایان نیز، ارائه دهندگان به سوالات شرکت کنندگان پاسخ دادند.