نشست علمی “مدیریت گردشگری مذهبی”

نشست علمی "مدیریت گردشگری مذهبی" در جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان و با سخنرانی دکتر مسعود کلته برگزارشد.

وی در این نشست ابراز داشت : سفر واژه‌ای کوچک اما پرمعناست که ازآغاز آفرینش همراه بشر بوده است. اگر بر سفر نام گردشگری نهاده و آن را از منظراقتصاد مطالعه کنیم با یکی از سودآورترین صنایع در عرصه بین‌المللی روبرو می‌شویم.سفر در ذات خود حرکت و دگرگونی دارد اما بیشتر افراد نگاهشان به سفر تنها به بُعد گردشگری آن خلاصه می‌شود.

دکتر کلته افزود : صنعت گردشگری، در جهان امروز، از برجسته‌ترین و کارآمدترین کارکردهای اقتصادی است که دست‌آوردهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بسیاری را برای پیش‌گامان آن می‌تواند به ارمغان آورد، البته این بدان معنا نیست که گردشگری اثرات منفی‌ای ندارد.

دکتر کلته نگاه عمیق اسلام به سفر را متمایز از دیگر نگاه ها توصیف و ابراز داشت :اسلام عزیز نسبت به سفر، نگاه بسیار عمیق‌تری دارد. از دیدگاه قرآن و حدیث، سفر افزون بر آثار ظاهری خود یعنی «خوش کردن حال جسمی انسان» می‌تواند آثار معنوی هم داشته باشد و «حال باطنی» انسان را هم خوش کند.از دیدگاه قرآن کریم، سفر، بهترین فرصت است برای دیدن آثار و احوال گذشتگان و تأمل در زندگی کسانی که امروز، خودشان نیستند، اما آثار زندگی آن‌ها هست؛ خانه‌های نیمه خراب آن‌ها، آثار تمدن آن‌ها و دارایی‌هایی که در روزگار کوتاه زندگی خود به آن دلخوش بوده‌اند.

وی در خصوص گردشگری مذهبی عنوان کرد : گردشگری مذهبی یکی از قدیمیترین وپررونق ترین نوع گردشگری در گذشته،حال و آینده به شمار می رود.این نوع گردشگری به اشکال گوناگون بین ملتها رواج داشته ودارد.شهرهای مذهبی مانند،بنارس،لهاسا،رم،مکه،مدینه،بیت المقدس،کربلا،نجف،قم،مشهد،نمونه هایی از مکانهای مذهبی است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب میکنند.تمرکز گردشگری مذهبی بر بازدید از سایت ها بناهای یادبود،یا مقاصد مذهبی است.

استاد کلته در خصوص گردشگری حلال اظهار داشت :یکی از انواع جدیدی از گردشگری که ارتباط زیادی با گردشگری مذهبی داردگردشگری حلال میباشد.طبق تعریف گردشگری حلال نوع خاصی از گردشگری مذهبی است که تمام فعالیتهای آن با توجه به قوانین اسلامی انجام میشود.گردشگری حلال یک محصول جدید از صنعت گردشگری است که برنامه های ویژه ای را برای مسلمانان تدارک می بیند.زیرا گردشگران مسلمان دوست دارند درطول سفر به آداب مذهبی خود نیز عمل کنند.