اولین دوره اشهار قاریان المصطفی

اولین دوره اشهار قاریان المصطفی با حضور برخی از فرهیختگان شورای عالی قرآن و اعضای کمیسیون اقراء المصطفی و جمعی از طلاب نخبه قرآنی در سالن شهید عارف حسینی مجتمع جامع امام خمینی(ره) برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین خالق پور در این جلسه، ضمن عرض تبریک به معاونت فرهنگی تربیتی المصطفی و همه دست‌اندرکاران امور قرآنی، اظهار داشت: خوشبختانه اعطای اجازات قرآنی چند سالی است که در المصطفی برقرار است و بخش مهمی از این دستاورد، مدیون تلاش‌های مرحوم استاد شهیدی است.

جانشین ریاست المصطفی انس با قرآن کریم را موجب ارتباط با منبع نورانی الهی خواند و گفت:‌ تنها چیزی که می‌تواند ما را در دنیای ظلمت هدایت نماید، نوری است که از جانب خداوند بر قلوب ما می‌تابد. گشودن لایه‌های ظلمانی عالم ماده، بستگی به توانایی جذب نور الهی و میزان بهره بردن از آن دارد.

وی انس با قرآن را در سه سطح قابل دسته‌بندی دانست و خاطرنشان کرد: لایه نخست ظاهری، لایه دوم در حوزه مفاهیم و سوم سطح، باطن قرآن کریم است. هر کدام از این سطوح ظرفیت نورانی خاص خود را ایجاد می‌نماید. لایه ظاهری از کتابت قرآن کریم تا حفظ و فنون قرائت را شامل می‌شود. پس از آن وارد سطح مفاهیم می‌شویم که از ترجمه تا تفسیر و تحلیل آیات قرآن را در برمی‌گیرد. باطن قرآن نیز انسان را به جایگاهی می‌رساند که بتواند برای بشر در همه اعصار، نقش رهبری و هدایتگری داشته باشد. یعنی رسول گرامی اسلام حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) که تجلی باری تعالی است.

حجت الاسلام والمسلمین خالق پور با اشاره به اینکه هر لایه ظرفیتی برای ورود به لایه بعدی را فراهم می‌آورد، اذعان داشت: ما باید از لایه ظاهری به مراد قرآن برسیم و درک مفهوم آیات، اجازه ورود به باطن قرآن را ایجاد می‌نماید. لذا این ظرفیت برای کسی فراهم می‌شود که نخست با قشر قرآن ارتباط بیابد. به همین دلیل در روایات فراوانی حتی به نگریستن آیات قرآن کریم سفارش شده است.

شایان ذکر است در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، مدیرکل قرآن و حدیث المصطفی اشاره به اهمیت ارائه اجازه قرائت، اظهار داشت: داشتن اجازه قرائت به معنی برخورداری از کسوت تدریس و داشتن یک شخصیت قرآنی است و در حد یک مقطع تحصیلی ارزش علمی دارد.

وی با اشاره به برخی شرایط دریافت اجازات قرائت در المصطفی، ابراز داشت: برخورداری از سطوح دانشی کافی، مهارت‌های قرآنی و حفظ کل قرآن کریم، از شرایط دریافت اجازات قرائت در المصطفی است و پس از آزمون کتبی و شفاهی افراد می‌توانند در فرایند ارزیابی قرار گیرند.

مدیرکل قرآن و حدیث المصطفی با اشاره به حضور چهار نفر از طلاب فاضل المصطفی در این فرایند ارزیابی، اظهار داشت: طلاب محترمی که توسط شیخ القراء المصطفی، مرحوم استاد شهیدی فرآیند آموزش قرائت را پشت سر گذاشته‌اند؛ انشالله با موفقیت در این جلسه قرآنی به درجه اجازه قرائت قرآنی مشرف خواهند شد.

در ادامه، طلاب قرآنی المصطفی تحت نظر استاد کسمایی و استاد دهدشتی، داوران بین المللی قرآن کریم و اعضای کمیسیون اقراء المصطفی، به قرائت آیاتی از کلام الله مجید پرداختند.

گفتنی است پایان بخش این مراسم اعطای اجازه قرائت قرآن کریم به حجج الاسلام آقایان محمد افضل ایمانی، عبدالکریم عباسی، سیدمجتبی اختر رضوی و سید مرتضی رضوی بود.