عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان به رویکردهای تفسیری رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره نمود و ابراز داشت: کسی می تواند تفسیر قران بگوید که بر فرهنگ قرآن آگاهی داشته باشد؛ فرهنگ قران همان نگاه قرآن به خالق هستی، انسان و جهان است.
وی در ادامه به ویژگی های دوران آغاز درس تفسیر رهبر معظم انقلاب اشاره نمود و با بیان این در زمان آغاز درس تفسیر مقام معظم رهبری در مشهد مقدس خفقان ستم شاهی در اوج قرار داشت، اذعان داشت: رژِم ستم شاهی در این دوران کسی را که با اطلاعیه و اعلامیه امام خمینی(ره) می گرفتند او را به چند سال زندان محکوم می کردند.
حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با بیان این که جامعه دینی آن زمان در یک اقلیت و اکثریت؛ دو تفسیر، تعبیر و مفهوم از دین داشت، اظهار داشت: هدف و رسالت دین، قلمرو دین، و دین دار کیست؟ مهمترین ابعاد اختلافی این دو تفسیر متضاد در میان جامعه دینی بود؛ چرا که پاسخ به این سوالات رویکرد و رسالت دین مداران را در حوزه های مختلف زیستی نمایان می ساخت.
وی ایجاد یک محیط متناسب با جسم و روح انسان برای رشد و تعالی را از نخستین اهداف رسالت انبیای الهی دانست و ابراز داشت: تعریف درست از دین برای قبضه نظام زیست انسان از برجسته ترین اهداف اهل بیت علیهم السلام است تا انسان بتواند از بستر این نظامات اسلامی و قرآنی، گام های بزرگ و استواری در مسیر کمال بردارد.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که قلمرو دین به گستره زیست آدمی و تمام محیط های پیرامونی زندگی انسان است، اظهار داشت: سراسر زندگی صحنه دین و دین مداری است.
وی به تفاوت های تعریف از دین دار در دو نگرش متضاد میان جامعه دینی اشاره نمود و اذعان داشت: دیندار کسی است که اعمال فردی و اجتماعی و رسالت های زیستی خود را مبتنی بر ظرفیت وجودی و در حد توان دنبال نماید.
حجت الاسلام والمسلمین فرزانه در ادامه به ابعاد توحیدی و واژگانی تفسیر رهبر معظم انقلاب اشاره نمود و ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب در عین وضعیت شناسی درست جامعه و بازشناسی ظرفیتها، به وظیفه و رسالت خود ناظر به شرایط واقف بوده، تفسیر قرآنی را مبتنی بر فهم و نیازهای جامعه تبیین و ارائه می نمود.
Δ