نشست علمی فرهنگ و آموزه های مذهبی در زیست اجتماعی مسالمت آمیز

نشست علمی «فرهنگ و آموزه های مذهبی در زیست اجتماعی مسالمت آمیز در افغانستان» در نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان برگزار گردید.

این نشست به عنوان پیش نشست «همایش بین المللی راهکارهای تقریب و زیست اجتماعی در افغانستان» انجام گردید. آقایان محمد نبی امینی و قربانعلی فکرت کارشناسان نشست و دبیر علمی آن جناب آقای دورانعلی محسنی بودند.

آقای فکرت در مورد فرهنگ بیان داشت: فرهنگ دارای تعریف های متفاوت و متکثر است. فرهنگ یک موضوع چند لایه است. هرآنچه دست آوردی غیر مادی بشری است فرهنگ گفته می شود وهرآنچه دست آورد مادی بشری را تشکیل می دهد تمدن گفته می شود.

وی در ادامه بیان داشت: افزون بر مسئله مؤلفه‌های یک فرهنگ منشأ و منابع یک فرهنگ نیز مهم است و باید در بررسی‌ها لحاظ شود. منابع فرهنگی افغانستان بخش عمده‌اش دین است اما باورهای قومی و محلی نیز در فرهنگ موجود افغانستان نقش پررنگ دارد.

آقای فکرت همچنین اظهار داشت: فرهنگ قطعا در زیست اجتماعی یک ملت و افراد یک جامعه تأثیر دارد. برخی فرهنگ‌ها زمینه‌ساز زیست مسالمت‌آمیز و مروج مدار و زیست اخلاقی است. اما برخی دیگر از فرهنگ‌ها محتوی باورها، نمادها و ارزش‌هایی‌اند که به خشونت، تعصب و کشمکش‌های اجتماعی می‌انجامد. براین‌اساس لازم است که مطالعات دقیق پیرامون فرهنگ‌های مختلف در افغانستان انجام شود.

آقای محمدنبی امینی کارشناس دیگر برنامه صحبت‌های خود را پیرامون نقش آموزه‌های دینی در زیست اجتماعی مطرح نمود.

وی نخست بیان کرد: از دین تعاریف و برداشت‌های مختلف وجود دارد. برخی دین را یکی از مؤلفه‌های فرهنگ برخی دیگر آن را به مثابه یک نهاد اجتماعی در نظر گرفته است که در تداوم و بقای جامعه و حفظ همبستگی اجتماعی و تقویت اخلاق اجتماعی نقش بنیادی دارد و به زندگی انسان‌ها صورت، معنا و محتوا می‌بخشد.

آقای امینی در ادامه اظهار داشت: آموزه‌های دینی موجود در دین مبین اسلام آموزه‌های سازنده و تقویت کننده زیست اجتماعی مسالمت‌امیز است اما متأسفانه تفسیرهای نادرست از آموزه‌های دینی، و آمیختن باورهای دینی با تعصبات قومی و محلی باعث شده است که عملا در افغانستان نتوانیم به زیست اجتماعی مسالمت‌آمیز دست یابیم.

گفتنی است این نشست علمی که همزمان به صورت آنلاین نیز پخش گردید مورد استقبال مخاطبان حاضر در جلسه و کاربران فضای آنلاین واقع شد.