برپایی جلسه درس اخلاق در مدارس پیوسته نمایندگی افغانستان

جلسات درس اخلاق در مدارس علمیه پیوسته و همکار ولایات مختلف نمایندگی جامعة المصطفی در افغانستان برگزار گردید.

مدرسه امام جعفر صادق(علیه السلام) ولایت بغلان

جلسه درس اخلاق با عنوان «رابطه انسان با خودش» در مدرسه علمیه امام جعفر صادق(علیه السلام) ولایت بغلان، با تلاوت آیات کلام الله مجید توسط پروانه حسنی آغاز شد و سپس یکی از اساتید مدرسه پیرامون رابطه انسان با خودش سخن گفت.

این استاد اخلاق اظهار داشت: منظور از رابطه انسان با خودش روابطی است که میان ابعاد مختلف وجود او بر قرار است و از بارز ترین ابعاد وجودی انسان نفس و بدن است و همچنان معرفت و شناخت نفس که از قبل رابطه میان عالم و معلوم است.

وی افزود: علم اخلاق این روابط را مورد بررسی قرار داده تا با شناخت انواع روابط انسان با خودش ارزش مثبت یا منفی اخلاق آنها را معلوم کند.

 

مدرسه علمیه حضرت هاجر(سلام الله علیها) ولایت کابل

جلسه درس اخلاق در مدرسه علمیه حضرت هاجر(سلام الله علیها) ولایت کابل که از مدارس همکار با جامعة المصطفی افغانستان است با موضوع آثار رعایت حجاب و آثار بد حجابی در فرد و اجتماع برگزار گردید.

این جلسه با ارائه آقای صدر و اشتراک طلاب خواهر همراه بود.

استاد صدر در ابتدا به بیان تاریخچه رعایت حجاب اشاره نمود و گفت: تاریخچه رعایت حجاب به زمان حضرت آدم (علیه السلام) و حضرت حوا بر می گردد و رعایت حجاب هم برای مردان و هم برای زنان امری واجب است.

وی با اشاره به آثار مخرب بد حجابی در جامعه گفت: یکی از آثار مخرب بد حجابی به نظام خانواده بر می گردد و بد حجابی باعث تخریب نظام خانواده می شود.

مدرسه علمیه ائمه اطهار (علیهم السلام) ولایت غزنی

جلسه درس اخلاق با رائه آقای احسانی و با اشتراک طلاب خواهر و برادر تحت عنوان زندگی دنیا از منظر آیات و روایات در مدرسه علمیه ائمه اطهار (علیهم السلام) ولایت غزنی که از مدارس پیوسته نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان است برگزار گردید.

جلسه با تلاوت آیات قرآن کریم آغاز شد و سپس آقای احسانی به طرح موضوع پرداخت و در مورد زندگی دنیا از منظر آیات قرآن و روایات ائمه معصومین (علیهم السلام) سخن گفت،

وی در قدم نخست آیات و روایاتی را به بحث و بررسی گرفت که از دنیا تعبیر به «متاع الغرور» «لهو و لعب» «تفاخر بینکم» «تکاثر فی الاموال و الاولاد» «مزرعة الشر» داشت و سپس آیات و روایاتی را به بحث و بررسی گرفت از دنیا تعبیر به «مزرعة الاخرة» «معبد احباء الله» «مسجد اولیاء الله» «متجر عباد الله» «مزرعة الخیر» داشت.

مدرسه علمیه اهلبیت (علیهم السلام) ولایت جوزجان

جلسه درس اخلاق در مدرسه علمیه اهلبیت (علیهم السلام) ولایت جوزجان از مدارس پیوسته نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان با تدریس آقای میر حسین ضیایی و اشتراک پر شور طلاب خواهر برگزار گردید.

آقای ضیایی با توجه به دروس قبلی و در ادامه جلسه قبلی ( در مورد فضیلت قرآن، قرائت قرآن )سخن را آغاز گر شد و بیان داشت: قرآن کتاب هدایت و کتاب رحمت است. این کلام پاک الهی برای بوسیدن و گذاشتن در طاقچه ها نیست بلکه برای رسیدن به پیشرفت و تکامل بشر است و انسان ها باید از قرآن هم در زندگی شخصی و هم در زندگی جمعی از آن استفاده کنند، قرآن را باید برای فهمیدن بخوانیم نه برای ثواب آن، مسلمانان جهان از کشور های غربی از لحاظ مادی و معنوی عقب ماندن و دلیل این عقب ماندن مسلمانان هم عدم تأمل و تدبر در قرآن است.

وی در رابطه به همین موضوع از سید جمال الدین افغان نقل قول کرد و گفت که من در اروپا اسلام دیدم ولی مسلمان نه، ولی در کشور های خاور میانه مسلمان دیدم ولی اسلام نه.