رئیس المصطفی در دیدار رئیس کمیسیون آموزش عالی پاکستان تاکید کرد:

ضرورت روابط علمی و دانشگاهی دو کشور ایران و پاکستان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عباسی در دیدار با رئیس کمیسیون آموزش عالی پاکستان و رؤسای دانشگاه‌ها و مسئولان آموزش عالی این کشور، ضمن خیرمقدم به حضور میهمانان، بر اهمیت بهره‌مندی از ماه مبارک رجب برای کسب آمادگی‌های لازم جهت درک ماه مبارک رمضان تأکید نمود و اظهار داشت: امیدواریم این سفر بتواند به توسعه همکاری‌های علمی دو کشور برادر ایران و پاکستان کمک کند.

رئیس جامعةالمصطفی با تأکید بر این که روابط علمی، آموزشی و دانشگاهی دو کشور ایران و پاکستان نیازمند توسعه و تقویت بیشتری است، تصریح کرد: ظرفیت‌های دانشگاهی هر دو کشور بسیار گسترده است؛ لذا اگر این ظرفیت‌ها در کنار هم قرار بگیرد، در توسعه علمی امت اسلام بسیار مؤثر خواهد بود.

وی به تبیین نگاه اسلام به مسأله رشد و توسعه علم و دانش پرداخت و با بیان این که در هیچ مکتبی به‌اندازه اسلام به جایگاه علم اهتمام نشده است، اظهار داشت: قرآن کریم در آیه ۱۱ سوره مجادله «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ»؛ ایمان و علم را معیار برتری قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عباسی خاطرنشان کرد: روایات اسلامی تأکید فراوانی بر کسب دانش حتی در دورترین مکان‌ها دارند که از جمله آن می‌توان به «طَلَبُ اَلْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ» و «اُطلُبوا العِلمَ ولَو بِالصِّينِ» اشاره نمود.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به روایت منقول از امیرالمومنین(ع) «العلم سلطان من وجده صال و من لم یجده صیل علیه» و تأکید بر اینکه علم برابر با قدرت و اقتدار است، اظهار داشت: هرکسی به علم آراسته شود صولت و قدرت پیدا نموده و کسی که از آن محروم باشد، در تسلط دیگران قرار خواهد گرفت.

وی توجه به تأکیدات مکرر اسلام به علم و دانش را از مهمترین عوامل جهش و پیشرفت‌های علمی و تمدنی عالم اسلام در قرون اولیه دانست و ضمن اشاره به اینکه جهان اسلام در چند قرن اخیر از قافله تولید علم در جهان عقب مانده و دیگران پرچم تولید علم را در دست گرفته‌اند، اظهار داشت: اگر ما به دنبال مجد، عزت و عظمت دنیای اسلام و مسلمانان هستیم، بایستی به پیشرفت‌های علمی بیش از آنچه که امروز هست توجه داشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عباسی توسعه و رشد علمی کشور را یکی از سیاست‌های جدی و اساسی جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب دانست و یادآور شد: بعد از انقلاب اسلامی علی‌رغم فشارها، تحریم‌ها و دشمنی‌ها، در سایه‌سار عنایات الهی و تلاش مراکز علمی و دانشمندان، ایران اسلامی به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافت.

وی به جایگاه ایران در تولید علم جهانی اشاره و با بیان اینکه بر اساس آمارسنجی‌های بین المللی، ایران در دو دهه گذشته از رتبه ۴۸ به جایگاه ۱۵ ارتقاء پیدا کرده است، ابراز داشت: مراکز علمی، دانشگاهیان و اصحاب تحقیق هرجا با توکل بر خدا، همت و اعتماد به نفس و تکیه بر داشته‌های خود وارد میدان شدند، دستاوردهای بزرگی را رقم زدند.

رئیس جامعةالمصطفی با تأکید بر اینکه ایران اسلامی در برخی از عرصه‌های دانشی در لبه و مرز دانش حرکت می‌کند، خاطرنشان کرد: اگر ظرفیت‌های فراوان و ارزشمند مراکز دانشگاهی دنیای اسلامی اعم از کشورهای ایران، پاکستان، ترکیه، اندونزی، عربستان و مصر کنار هم قرار گیرد؛ جهان اسلام سهم بسیار قابل توجهی در کاروان علمی جهان خواهد داشت.

وی گزارشی از تعداد مراکز دانشگاهی و مجموعه‌های آموزش عالی قبل و بعد از انقلاب اسلامی ارائه و با بیان این که از ۲۲۰ مرکز آموزش عالی پیش از انقلاب به ۲۶۰۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی رسیده‌ایم، اظهار داشت: پیش از انقلاب اسلامی ۱۷۴ هزار دانشجو داشتیم که امروز شاهد تحصیل ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با تأکید بر اینکه ایران اسلامی و به تبع آن جامعه المصطفی همه ظرفیت‌های علمی خود را مربوط به دنیای اسلام می داند تصریح کرد: اگر اساتید برجسته جهان اسلام در کنار هم قرار گیرند، به یاری خدا تحول مهمی در پیشرفت علمی مسلمانان رقم خواهد خورد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گزارشی از آخرین رویکردها و فعالیت‌های علمی جامعه المصطفی ارائه نمود و با بیان اینکه جامعه المصطفی عضو اتحادیه‌های مهم دانشگاهی در عرصه بین‌الملل است، خاطرنشان کرد: جامعه المصطفی بیش از ۱۷۰ رشته و گرایش را در سه قلمرو دانشی علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان، فرهنگ و ادبیات ارائه می‌کند.

رئیس جامعةالمصطفی ضمن تشریح ویژگی‌های علوم انسانی، با بیان اینکه علوم انسانی مبتنی بر مبانی فکری و معرفتی شکل می‌گیرد، یادآور شد: استقلال در علوم انسانی برای جهان اسلام بسیار مهم و ضروری است و رشته‌های علوم انسانی با رویکرد دینی و اسلامی همواره مورد توجه جامعه المصطفی قرار داشته است.

وی در تبیین رویکردهای جامعه المصطفی در عرصه زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی، به ارائه آموزش ۲۰ زبان جهانی در این مجموعه اشاره نمود و بیان داشت: جامعه المصطفی آماده است تا در عرصه‌های سه‌گانه دانشی با دانشگاه‌های کشور دوست و برادر پاکستان تفاهم‌نامه و قرارداد همکاری به امضا برساند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با اشاره به اینکه جامعه المصطفی بالغ بر ۳۵۰ تفاهم‌نامه همکاری را با مراکز علمی و دانشگاهی جهان منعقد نموده است، اظهار داشت: جامعه المصطفی میزبان دانشجویانی از ۱۳۰ ملیت جهان است.

وی گزارشی از ظرفیت‌های آموزشی جامعه المصطفی از جمله دانشگاه مجازی و موسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی ارائه نمود و خاطرنشان کرد: این مجموعه از ظرفیت ارزشمندی برای تبادل استاد و آغاز همکاری‌های مشترک علمی برخوردار است.

رئیس جامعه المصطفی با تأکید بر اینکه درهای جامعه المصطفی همواره به روی همه علاقه‌مندان به علوم انسانی، علوم و فرهنگ اسلامی باز است، خاطرنشان کرد: جامعةالمصطفی در استان گلستان، مجتمع ویژه‌ای را برای برادران و خواهران اهل سنت راه‌اندازی نموده که در آن علوم اسلامی و انسانی مبتنی بر فقه و کلام پیروان مذاهب اسلامی ارائه می‌گردد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با تأکید بر اینکه تاریخ، فرهنگ و اعتقادات دو ملت ایران و پاکستان چنان در هم تنیده شده که گسستنی نیست، اظهار داشت: دوستی و برادری ما دشمنانی دارد که تلاش می‌کنند اعضای این خانواده بزرگ اسلامی کنار هم نباشند؛ همواره باید مراقب توطئه‌ها و دسیسه‌ها باشیم.

دکتر مختار احمد؛ رئیس کمیسون آموزش عالی پاکستان نیز در ادامه‌ی این دیدار ضمن تقدیر از دعوت و میزبانی جامعه المصطفی، بر اهمیت و جایگاه علم و دانش در اسلام اشاره و با بیان این که رسالت نبوی با آیه «اقرا» آغاز شده است، خاطرنشان کرد: پاکستان مسئله آموزش را حیاتی‌ترین مسئله کشورش تعریف نموده است.

وی ضمن ارائه گزارشی از ظرفیت‌های دانشی پاکستان، با تأکید بر این که این کشور در سال ۲۰۰۱ امور آموزشی را در قالب اداره‌ای منسجم پیگیری و کمیسیون عالی آموزش پاکستان را راه اندازی نمود، اظهار داشت: بعد از تأسیس کمیسیون عالی آموزش، ۵۱ مرکز آموزشی و دانشگاهی در پاکستان راه‌اندازی شد که تنها ۲٫۵ درصد از جمعیت جوانان کشور را پوشش می داد؛ امروز بیش از ۲۶۰ دانشگاه دولتی و خصوصی راه‌اندازی و ۱۳ درصد جوانان موفق به حضور در دانشگاه شده‌اند.

دکتر مختار احمد گزارشی از رشد علمی پاکستان ارائه نمود و با اشاره به اینکه به همت دانشجویان پاکستانی سالانه حدود ۴۰ هزار عنوان مقاله در عرصه بین‌الملل بازنشر می‌شود، خاطرنشان ساخت: راه‌اندازی شبکه مستقل مجازی میان دانشگاه‌ها و ارائه دوره‌های آموزشی با کیفیت مبتنی بر فضای مجازی، از رویکردهایی است که دنبال می‌شود.

وی با بیان این که پاکستان زمینه‌ها و پتانسیل بالایی در زمینه رشد و توسعه دانش داشته و از همگرایی علمی با مجموعه‌های دانشگاهی جهان اسلام استقبال می‌کند، خاطرنشان کرد: متأسفانه مجموعه‌های دانشی جهان اسلام علی‌رغم وجود تمام مشترکات اعتقادی از هم دور هستند.

رئیس کمیسیون آموزش عالی پاکستان با بیان اینکه جهان اسلام به دلیل اختلافات مذهبی بهای سنگینی را پرداخت می‌کند، اظهار داشت: این سفر پیام دوستی و محبت پاکستان به کشور دوست و برادر ایران است و ما به دنبال کم کردن فاصله‌ها با کشورهای اسلامی به ویژه همسایگان هستیم؛ پاکستان حتی آماده برطرف نمودن اختلافات و مشکلات با هندوستان است.

وی در تبیین مسائل و مشکلات مشترک سرزمینی، امنیت غذایی و تروریسم را از مسائل مشترک سرزمین ایران و پاکستان و کشورهای همسایه توصیف نمود و ابراز داشت: ما باید مسائل منطقه‌ی خودمان را خودمان حل و منطقه را بستری ارزشمند برای تربیت نسل‌های مسلمان قرار دهیم.

دکتر مختار احمد در تشریح اهداف این سفر، بازکردن راه دیپلماسی علمی و آکادمیک و تحت تأثیر قرار دادن حیطه های دیگر دیپلماسی در جهان اسلام و فعال‌سازی ظرفیت‌ها را مهمترین برنامه‌های مد نظر در دیدارها توصیف نمود و ابراز داشت: امیدواریم بتوانیم در خصوص پیشرفت امور مشترک و همکاری‌های دوجانبه، قدم‌های پایدار و مستحکم و مستمری برداریم. گفتنی است؛ در بخش پایانی این دیدار تفاهم‌نامه همکاری میان جامعه المصطفی و دانشگاه‌های پاکستان به امضای مسئولان دو طرف رسید.