نشست علمی «هویت زن مسلمان معاصر»

نشست علمی «هویت زن مسلمان معاصر؛ چالش‌های معرفتی و الگوگیری از سبک زندگی فاطمی» در نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان برگزار شد.

در این نشست علمی آقایان احمدعلی نیازی و محمد عارف رضایی کارشناسان و آقای علیشاه فایق دبیر علمی بود.

نشست با قرائت قرآن توسط آقای مزمل شروع شد، سپس دبیر نشست آقای علی‌شاه فایق به‌صورت خلاصه هویت را تعریف و اهمیت آن را به‌خصوص در جهان کنونی که رسانه‌های همگانی تا درونی‌ترین نقاط زندگی افراد راه‌یافته است، بیان کرد.

سپس آقای احمدعلی نیازی به تبیین چالش‌های معرفتی فراروی هویت زن مسلمان معاصر پرداخت.

وی مهم‌ترین چالش معرفتی را تزلزل شناخت‌ها و باورها دانست که در نتیجۀ نفوذ معرفت مدرن از یک سو و مقاومت معرفت سنتی از سوی دیگر، برای زنان و بانوان در جهان معاصر شکل گرفته است. معرفت مدرنی که انسان‌محور است و از منبع تجارب فردی یا جمعی سرچشمه می‌گیرد. این معرفت، در برابر معرفتی است که خدامحور است و هستی را مخلوق خدا و برای خدا می‌بیند.

وی در ادامه گفت: معرفت مدرن به‌خصوص زمانی هویت زن را با چالش شدید روبرو می‌کند که جهان را بازتاب درک ذهنی می‌داند و از جهان زنانه و مردانه سخن می‌گوید و جهان زنانه را که برخاسته از تفکر و ذهن زن است، بهتر از جهان مردانه می‌پندارد.

در ادامه آقای محمدعارف رضایی به معرفی و تبیین سبک زندگی فاطمی پرداخت تا زن مسلمان معاصر با تکیه بر آن و الگوگیری از آن به بازسازی هویت خود بپردازد.

رضایی ضمن تأکید بر ضرورت و منطقی بودن الگوگیری و اهمیت الگو و توضیح تمایز آن با تقلید کورکورانه، سادگی، عفت و پوشیدگی، اقدام طبق نیاز و ضرورت، قناعت، انفاق و دیگردوستی، خدامحوری و بندگی و مهرورزی و محبت‌گرایی را به عنوان اصول سبک زندگی فاطمی برشمرد. ایشان بر این نکته تأکید کردند که شناخت و الگوگیری نباید یک‌سویه و بدون توجه به اصول بنیادین باشد.

این نشست علمی همزمان به طور آنلاین نیز پخش گردید و مورد استقبال کاربران فضای مجازی قرار گرفت.