در دیدار نماینده جامعةالمصطفی با رهبران طریقت تیجانی موسوم به عمریه تصریح شد؛

شخصیت‌هایی مانند امام خمینی(ره) و شیخ عمر الفوتی در تاریخ جاودانه است

"شیخ محمد مدانی تال" از نوادگان شیخ عمر الفوتی و از رهبران طریقت تیجانی موسوم به عمریه در دیدار با مدیر نمایندگی منطقه‌ای جامعة المصطفی العالمية در سنگال که همزمان با ایام الله دهه فجر در داکار انجام شد، با بیان این مطلب افزود: یاد و نام شخصیت‌های مصلح اسلامی که با الهام از تعالیم قرآنی بر قلوب مردم حکومت می‌کردند، هیچگاه از خاطر ملت‌ها پاک نخواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در این دیدار، با یادکرد از قیام امام خمینی قدس سره در ایران اسلامی، تصریح کرد: ما تیجانیون زاویه عمریه سنگال، از نخستین هیات اعزامی از ایران در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و در زمانی که هنوز سفارت جمهوری اسلامی ایران در سنگال افتتاح نشده بود، میزبانی کردیم و تا امروز هم این ارتباط ادامه دارد و ما از شنیدن اخبار موفقیت‌های ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف خرسند می‌شویم.

وی همچنین با تمجید از فعالیت نهادهای ایرانی و خدمات علمی، فرهنگی و دینی نمایندگی جامعة المصطفی العالمية برای مردم سنگال به ویژه جوانان کشورش قدردانی و سپاسگزاری نمود.

“شیخ محمد مدانی تال” همچنین بر آمادگی این طریقت برای همکاری بیش از پیش با این نهاد علمی بین‌المللی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی به ویژه با محوریت قرآن کریم تاکید نمود.

در این دیدار که معاونان آموزشی و پژوهشی نمایندگی منطقه‌ای جامعة المصطفی در سنگال نیز حضور داشتند، “حسین اسدی” با اشاره به برخی از مشترکات نهضت اسلامی حاج عمر الفوتی در منطقه غرب آفریقا با انقلاب اسلامی ایران در غرب آسیا، گفت: مقابله با استعمار و ستیزه با سلطه‌گری ظالمانه، بهره‌گیری از تعالیم قرآنی در بنیان حکومت اسلامی در این دو منطقه‌ و تلاش برای اتحاد امت اسلامی و ساخت جامعه اسلامی بر مبنای جهان‌بینی توحیدی و احکام الهی، از جمله ویژگی‌های مشترک میان قیام امام خمینی قدس سره و شیخ عمر الفوتی رحمة الله عليه است که باید دستاوردهای آن در قالب فعالیت‌های مشترک علمی، پژوهشی و فرهنگی به اقشار مختلف به ویژه جوانان دانشگاهی و فرهیختگان معرفی گردد.

در پایان این دیدار مقرر شد لجنه علمی مشترکی با عضویت نمایندگان این طریقت و برخی از استادان نمایندگی جامعة المصطفی به منظور طراحی و پیگیری برنامه‌های مشترک تشکیل شود.

 

گفتنی است؛ عُمَریه، منسوب به حاج عمر بن سعيد تال الفوتی (۱۲۸۳ق/ ۱۸۶۶م) در سنگال، مالی، گینه، چاد و کامرون است و وی مهم‌ترین رهبر شاخۀ سودانی تیجانیه بود که در حجاز توسط محمد الغالی برگزیده شد تا این طریقت را در آفریقای غربی گسترش دهد.

نهضت او به سبب پیوند عمیق تصوف و سیاست از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا رویارویی او با استعمار فرانسه و تصورات موعود باورانه‌ای که در خصوص شخصیت او شکل گرفت، سبب گردید تا با جذب پیروان بسیار، حرکت‌های نظامی چندی را سامان دهد. حاج عمر الفوتی، حکومتی به نام «توکولور» را در مناطق سودان غربی شامل سنگال امروزی، نیجریه، گینه و مالی به وجود آورد و پس از وی فرزندش یعنی احمد شیخ (ه‌ م) یا احمدو سیکو حکومت او را در دست گرفت. و نهایتا بعد از ۳۰ سال، این جنبش با حمله فرانسوی‌ها شکست خورد، اما بسیاری از غیرمسلمانان سرزمین هوسا به وسیله طریقت تیجانیه عمریه با اسلام آشنا شدند. این طریقت هم‌اکنون نیز در غرب آفریقا به ویژه در سنگال به فعالیت‌های دینی و اسلامی برای پیروان انبوه خود که عمدتا اهل مناطق پهناور فوتا در شمال سنگال و نیز داکار هستند، ادامه می‌دهد.