حجتالاسلام والمسلمین ضیایی با اشاره به دقت و گستردگی برنامهریزی دشمنان، از جمله بنیامیه، بیان داشت که این افراد باهوش عمل کردهاند و در مقابل بیداری آنان، مسلمانان دچار غفلت بودهاند.
وی با استناد به آیات قرآن (انه فکّر و قدّر، فَقُتِلَ کیفَ قَدّر) تأکید کرد که دشمنان با دقت فکر و برنامهریزی میکنند و سپس برنامههای خود را به روزرسانی کرده و اجرا میکنند.
سخنران یکی از راهبردهای اصلی بنیامیه را اینگونه توصیف کرد که آنها تعلیم ایمان را آزاد گذاشتند اما تعلیم شرک را ممنوع کردند. این سیاست بدان معنا بود که اگر مردم ایمان را بدانند اما از شرک آگاه نباشند، به راحتی در دام ظلم گرفتار میشوند.
وی در ادامه به عمق و خطر شرک در جامعه اسلامی اشاره کرد و حدیثی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل نمود که فرمودند: “فی اُمّتی اخفیٰ من دبیب نمل” (شرک در امت من پنهانتر از حرکت مورچه است).
سخنران مراسم خاطرنشان کرد که اگر مردم از شرک و ظلم سر در نیاورند، به راحتی ظلم صورت میگیرد و افراد، ظالم را لعن میکنند در حالی که از مصادیق ظلم آگاه نیستند.
حجتالاسلام ضیایی توضیح داد که راهبرد دشمنان این است که با دین، دین را بزنند و با اهل بیت (علیهم السلام)، اهل بیت را محدود کنند.
وی به ماجرای غصب فدک اشاره کرد و گفت: برای محدود کردن حق بنت رسول الله (صلی الله علیه و آله)، با استناد به “قول رسول الله” (که ما معاشر انبیاء درهم و دینار و دار و عقاری به ارث نمیگذاریم) عمل کردند.
حجتالاسلام والمسلمین ضیایی این اقدام را مصداق استفاده از “آیات متشابهات” (آیاتی که قلبهایشان دچار انحراف است به دنبال آن میروند) دانست و با تأکید بر اینکه راه حق پیچیده نیست، راه برون رفت از این فتنهها و تعویلها (تفسیرهای غلط) را تمسک جستن به «آیات محکمات» یا همان «اُمّ الکتاب» معرفی کرد.
وی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را نه تنها «اُمّ الائمه» (مادر امامان)، بلکه «اُمّ ابیها» و صدیقه دانست که تا پایان تاریخ، روشنگر راه است، هرچند که دشمنان قادرند نور این حقیقت را تاریک کنند.
سخنران مراسم با استناد به فرمایش امام هادی (علیه السلام) (نقل شده توسط حضرت عبدالعظیم حسنی) تأکید کرد که “مجالسة الاشرار تورث سوء الظن بالاخیار”. نشستن پای سخن دشمنان و افراد شرور، موجب بدبینی به مراجع و علما میشود، همانطور که ممکن است لکهای از ابر، خورشید درخشان را ناپدید سازد.
وی وظیفه امت را تربیت نسل دانست تا موازین دستشان باشد و قرةالعین (نور چشم) شوند و سپس با اشاره به حدیث “من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة”، فهم امام زمان را موازینی معرفی کرد که در صورت ثقیله بودن (موازین سنگین) شخص به “عیشة راضیه” میرسد و اگر خفیفه باشد (موازین سبک) سرنوشت او “هاویه” خواهد بود.
حجتالاسلام ضیایی در بخشی از سخنان خود، به فضایل حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها) در زیارتی که سید ابن طاووس برای این ایام وارد کرده است، اشاره کرد و گفت: در این زیارت، حضرت فاطمه (سلام الله علیها) با القابی چون “سیدة نساء العالمین” و “والدة الحُجَج علی الناس اجمعین” مورد خطاب قرار گرفتهاند. همچنین فرمودند که هر کس به دخترم صلوات بفرستد، خداوند او را در هر جای بهشت که باشم، به من ملحق میکند.
سخنران مراسم در پایان محبوبیت حضرت زهرا (سلام الله علیها) را فراتر از القابی چون منصوره، راضیه، مرضیه، زهرا، معصومه، صدیقه کبرا و… دانست و مقام ایشان را بالاتر از «ام الحسنین» و «ام ابیها» توصیف کرد.
Δ