رئیس پژوهشگاه بین المللی المصطفی تصریح کرد:

جایگاه رفیع گفتمان انقلاب اسلامی در آثار پژوهشی المصطفی

رئیس پژوهشگاه بین المللی المصطفی، در اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره بین المللی پژوهشی شیخ طوسی، بر جایگاه رفیع گفتمان تمدن ساز انقلاب اسلامی در آثار و پژوهش های جامعةالمصطفی تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی، با اشاره به نامگذاری جشنواره علمی پژوهشی المصطفی به نام شیخ طوسی، ابراز داشت: شیخ طوسی از علمای بزرگ قرن چهارم هجری است که در تمام علوم اسلامی، متبحر و صاحب نظر بود. ایشان از رجل قرون طلایی تمدن اسلامی است و تمام وجود وی، مملو از شور اسلامی، وحدت و تمدن آفرینی بود و در یک کلام، انسانی با برکت بود.

وی ادامه داد: رصد و پایش آثار علمی و پژوهشی طلاب و پژوهشگران المصطفی، ایجاد انگیزه و بسترسازی برای انجام تحقیقات علمی با توجه به مسائل جهان اسلام، معرفی ظرفیت های پژوهشی المصطفی در سطح داخلی و بین المللی، شناسایی استعدادهای برتر پژوهشی، حمایت از آثار علمی پژوهشی طلاب و پژوهشگران، ارتقای کمی و کیفی آثار علمی و زمینه سازی برای توسعه تعاملات و همکاری های علمی و پژوهشی المصطفی، از اهداف اصلی جشنواره شیخ طوسی به شمار می آید.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی، با اشاره به دریافت سالانه حدود سه هزار اثر از واحدهای داخل و خارج از کشور المصطفی در این جشنواره، ابراز داشت: حجم کمی و تنوع ملیتی آثار جشنواره شیخ طوسی در میان رویدادهای علمی کم نظیر است و از جایگاه منحصر به فردی در عرصه علوم اسلامی و انسانی برخوردار است.

وی با تاکید بر اهمیت بازتولید آثار علمی با توجه به شرایط متنوع زبانی و فرهنگی در نقاط مختلف جهان، خاطرنشان کرد: مجموعه پژوهشی المصطفی با توجه به توانمندی های زبانی و تنوع ملیتی، از جایگاه منحصر به فردی در عرصه ترجمه و بومی سازی آثار علمی برخوردار است.

رئیس پژوهشگاه المصطفی با اشاره به بخش ویژه جشنواره شیخ طوسی، ابراز داشت: موضوع بیست و پنجمین جشنواره شیخ طوسی به گفتمان تمدنی انقلاب اسلامی در عرصه بین الملل اختصاص یافت که آثار بسیار خوب و ارزشمندی در این عرصه به دبیرخانه جشنواره ارسال گردید.

وی تقدیر از فعالان برجسته پژوهشی در جهان اسلام را یکی از اهداف جشنواره شیخ طوسی برشمرد و گفت: در جشنواره امسال از محقق ارجمند و مجاهد گرانقدر، علامه شیخ باقر شریف القرشی، تقدیر و ترجمه فارسی موسوعه بیش از چهل جلدی سیره اهل بیت(علیهم السلام) ایشان رونمایی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی در ادامه گزارشی از پنل تخصصی بیست و پنجمین جشنواره شیخ طوسی ارائه داد و ابراز داشت: بر اساس مطالب مطرح شد در این پنل تخصصی، بنای بر ارزش های فطری و انسانی، تاکید بر گفتمان عقلانی و فارغ از تعصبات ملی، مذهبی و منطقه ای، رفاه آفرین و آرامش زا و عدالت محور بودن از ویژگی های گفتمان تمدنی در عرصه جهانی به شمار می آید.

رئیس پژوهشگاه بین المللی المصطفی در پایان خاطرنشان کرد: این گفتنان تنها در سایه هستی شناسی خدامحور حاصل می گردد.. این مباحث در ساحت پژوهشی المصطفی از جایگاه مهمی برخوردار است و در قالب مقالات متعددی توسط محققان ارجمند در پنل تخصصی جشنواره عرضه گردید.