سخنرانی رئیس کالج اسلامی المصطفی اوگاندا در سمینار ایران شناسی

رئیس کالج اسلامی المصطفی اوگاندا در سمینار ایران شناسی به معرفی پیشرفت‌ها و دست‌آوردهای علمی ایران برای دانشجويان اوگاندایی پرداخت.

سمینار ایران شناسی همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی، پنج‌شنبه نوزدهم بهمن‌ماه به همت نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سالن دانشگاه اسلامی اوگاندا و با حضور دانشجويانی از دانشگاه‌های اصلی کشور، برگزار شد.

رئيس کالج‌ اسلامی المصطفی در این برنامه، ابتدا به تعریف مفهوم پیشرفت علمی در منظومه انقلاب اسلامی پرداخت و آن را متفاوت از مفهوم مصطلح پیشرفت خطی غربی و در نسبت با استقلال، آزادی و معنویت تعریف کرد و افزود: در نگاه دینی، بر اساس روایت امیرالمومنین علیه‌السلام، علم عامل برتری و قدرت و تسلط است و بر سایر ابعاد پیشرفت، امتیاز دارد.

وی در ادامه به سیر تحولات پیشرفت علمی ایران و میراث پیشرفت‌های تمدن باستانی ایران و دوران طلایی تمدن اسلامی پرداخت.

سخنران نشست انقلاب اسلامی را نقطه عطف این مسیر پیشرفت دانست که با مدیریت یک رهبر معنوی، ظرفیت جامعه سنتی و دین‌مدار ایران در خدمت توسعه و پیشرفت کشور قرار گرفت و با مرزهای اخلاق و معنویت، فراتر از طبقه، جنسیت، قومیت و جغرافیای زندگی، آحاد جامعه را در خدمت به پیشرفت علمی بسیج کرد.

وی در ادامه به معرفی حوزه‌های پیشرفت علمی و دستاوردهای آن در قالب آمار پرداخت و گفت: تامین نود و شش درصدی نیاز دارویی کشور، پرتاب سیزده ماهواره در سه سال، حضور در بین ده کشور برتر فن‌آوری نانو، تامین هشتاد درصدی نیازهای کشاورزی مصادیقی بودند که اشاره شد . رشد سن امید به زندگی ایرانیان از زیر شصت سال پیش از انقلاب تا هفتاد و هشتاد سال در سال جاری، به عنوان شاخصی که می‌تواند تاثیر رشد علمی ایران را نشان دهد نیز خاطرنشان شد.

حجت الاسلام دهقانی در خاتمه، مهم‌ترين راهبردهای پیشرفت علمی ایران را توجه به توسعه منابع انسانی (تاسیس دانشگاه- توسعه پژوهش) و یافتن میان‌برهای توسعه علمی مانند توجه به دانش‌های جدیدی مانند نانو، هوافضا، هسته‌ای و … دانست که می‌تواند توسط دیگر جوامع بومی‌سازی و الگوگیری شود.

شایان ذکر است در این برنامه رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز به بیان جذابیت های گردشگری ایران به ویژه در حوزه گردشگری سلامت اشاره کرد.

همچنین این برنامه با سخنرانی اختتامیه سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا در بیان سابقه، تاریخ و معرفی جلوه های مختلف فرهنگی و علمی ایران اسلامی، پایان یافت.