مراسم اعیاد شعبانیه در کالج اسلامی اوگاندا

مراسم جشن موالید شعبان المعظم علیهم السلام همزمان با ایام الله پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران، در کالج اسلامی المصطفی اوگاندا برگزار شد.

در این برنامه که با حضور دانش پژوهان کالج برگزار شد، آقای دکتر داود کیبیرانگو، دانش آموخته جامعة المصطفی و عضو هیات علمی کالج اسلامی المصطفی به موضوع درس هایی از زندگی امام حسین علیه¬السلام پرداخت.

وی، «ما می توانیم» را جزو آموزه های زندگی حسینی دانست و اظهار داشت: «صبوری در برابر مشکلات» جزو درس های دیگری است که امام حسین (علیه السلام) به ما می آموزد.

وی همچنین فهم و شناخت صحیح امام را نجات بخش انسان در زندگی خود دانست و امام (علیه السلام) را واسطه فیض و رحمت خداوند معرفی کرد.

حجت الاسلام دهقانی، رئیس کالج اسلامی المصطفی نیز در این مراسم به موضوع «درس های انقلاب اسلامی مردم ایران برای دیگر جوامع و ضرورت مطالعه آن» پرداخت.

وی در ابتدا ضمن تبریک موالید شعبانیه، جشن گرفتن برای میلاد بزرگان را، خدمتی به انسانیت دانست و خاطرنشان کرد: امام حسین (علیه السلام) و فرزندشان، امام سجاد (علیه السلام) و برادرشان، حضرت ابالفضل (علیه السلام)، هدیه های الهی برای زندگی بهتر بشریت هستند.

وی همچنین در مقدمه دیگری، اهمیت مطالعه نظریه های انقلاب به عنوان یکی از حوزه های اصلی مطالعات علوم سیاسی و اجتماعی را خاطرنشان کرد.

نماینده المصطفی در ادامه در پاسخ به سوال اصلی صحبت های خود در خصوص درس های انقلاب اسلامی، ویژگی «مردمی بودن» را که این انقلاب را از سایر انقلاب های عصر خود که با تکیه بر نظامیان یا گروه های اقلیت مردمی اتفاق می افتاد، عنصر ممتاز این انقلاب معرفی کرد.

وی اظهار داشت: شاه که در راس رژیم گذشته بود، هر آن چه توانست در مقابل این انقلاب انجام داد، ولی آنجا که حضور و خواست مردم را دید، نتوانست ادامه دهد. ویژگی دوم انقلاب ایران به نظر وی، «آزادی» در کنار «معنویت» بود.

حجت الاسلام دهقانی گفت: آن چه انقلاب‌های لیبرالیستی دنبال می‌کردند، آزادی بود و تنها محدودیتی که برای آن قائل بودند، عدم آسیب به دیگران بود. اما انقلاب اسلامی مردم ایران، آزادی را محور خود قرار داده بود، در حالی که معنویت و بندگی را در درون خود داشت.

وی یادآور شد: امام خمینی (رحمت الله علیه) به عنوان رهبری دینی، پرچم نوسازی کشور ایران را در دست گرفت و سرمایه اجتماعی ایران را که عمدتا سنتی و دینی بود به عرصه زندگی جدید، با رعایت چارچوب ها و میراث تمدنی خود، وارد کند. ویژگی سوم این انقلاب، «استقلال» بود. عنصری که انقلاب اسلامی ایران را در کشاکش راست گرایان غربی و چپ گرایان شرقی، موسس راه سوم کرده بود، راهی که از ظرفیت های بومی و فرهنگی ایران تاریخی را در خدمت توسعه و پیشرفت قرار می دهد.

وی در خاتمه به دانش پژوهان توصیه کرد خود را برای آینده بهتر جامعه انسانی بسازند.

پس از شعرخوانی یکی از دانشجویان درباره انقلاب اسلامی ایران، قرائت دسته جمعی زیارت وارث، زینت بخش پایان مراسم بود.