برپایی چهارمین کنفرانس منجی در نمایندگی مالاوی

چهارمین کنفرانس منجی با موضوع "منجی و همدلی میان پیروان ادیان و مذاهب مختلف" از سوی نمایندگی المصطفی - مرکز اسلامی الهادی - در مالاوی برگزار شد.

در این کنفرانس شخصیت ها و پیروان ادیان و مذاهب مختلف شامل امام جماعت خوجه‌ها مولانا اظهر، سخنگوی وزارت فرهنگی تربیتی آقای مکونیلا، رئیس رؤسای مناطق مجاور تسابانگو و میهمانانی از کشیش‌های مسیحیت، علمای مؤثر و ذی نفوذ اهل سنت، اساتید، دانش‌پژوهان و شیعیان منطقه از شهرهای مختلف مالاوی حضور داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین مولانا كامران سرپرست المصطفی – مرکز اسلامی الهادی – در کشور مالاوی در ابتدا نکاتی را بیان کرد و گفت: اندیشه موعود باوری در ادیان مختلف مبتنی بر اندیشه نجات است و اندک ادیان و مذاهبی را می ‏‏توان یافت که نسبت به این موضوع بی ‏تفاوت بوده باشند و با اندک ملاحظاتی درباره برخی از دیدگاه‌ها می‏‏ توان چنین نتیجه گرفت که در دین و فرهنگ همه مردم جهان خمیرمایه اندیشه نجات وجود دارد و این مساله گوشه ‏ای از فرهنگ و زندگی آنها را تشکیل می ‏‏دهد.

وی افزود: نتیجه دیگری که از پژوهش‌‌های ارایه شده در زمینه اندیشه منجی موعود می ‏‏توان گرفت آن است که موعود باوری، اندیشه‏ ای واحد و یا اندیشه ‏هایی اساسا متباین می ‏‏باشد و نقاط مشترک و متمایز فراوانی را می‏‏ توان در اندیشه‏ های مختلف در این زمینه استخراج کرد.

سرپرست مرکز اسلامی الهادی اظهار داشت: می توان این حقیقت را بیان کرد که موعود باوری در همه موارد راویان و مذاهب مختلف به صورت واحدی نبوده و انواعی دارد و اگرچه به نظر می ‏‏رسد تفاوت ‏های موعود باوری در ادیان کاملا مهم و انکارناپذیر است. اما شاید در پرتو تبیین همین وجوه متمایز و نقاط تفاوت موعود باوری‏ ها و با قدری تأمل و تعمق در سطح و مستوای این تمایزات، این حقیقت آشکار گردد که این نقاط متمایز در موعود باوری چندان جوهری و اساسی نیستند.

وی خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر نقاط مشترک میان مصادیق مختلف اندیشه منجی موعود در ادیان از اهمیت جوهری‏تری نسبت به وجوه تمایز میان آنها برخوردار است. در میان مصادیق و مفاهیم مختلف ارایه شده در مورد اندیشه موعود باوری دخالت خداوند متعال در زمین و سرنوشت بشر و آینده جهان و ختم به خیر شدن اوضاع آن کاملا محسوس است و تقریبا همه ادیان و مذاهبی که به وجود یک منجی موعود جهانی باور دارند. آینده ‏ای روشن برای جهان تصویر نموده‏ اند و اراده‏ای فوق طبیعی و فوق بشری را که قاهر بر همه اراده ‏ها و قدرت‏ هاست را در پرده مسأله موعود باوری اذعان نموده ‏اند که این مسأله در ادیان توحیدی بسیار ملموس‏تر به چشم می‏‏ خورد.

سخنران کنفرانس ابراز داشت: در مورد ادیان غیر توحیدی مثل بودایی و آئین‏های چینی نیز وجود یک نیروی اخلاقی و جادویی که بر همه نیروهای دیگر غلبه می‏‏کند و جهان را به سمت خیر و اصلاًح هدایت می‏‏کند نیز کاملا محسوس است. یگانه یا چندگانه بودن موعود ادیان نیز مساله‏ ای است که در پژوهش‌ها و مقالات مختلف به بحث درباره آنها پرداخته شده است. خاستگاه موعود باوری، مثبت یا منفی بودن اندیشه موعود باوری، کارکردها اندیشه موعود جهانی، رابطه موعود باوری با مسأله جهانی شدن و رابطه آن با صلح یا جنگ جهانی از دیگر مباحث قابل تامل و مورد بررسی است.

وی در پایان اظهار داشت: امیدواریم این حضور پرشور پیروان ادیان در مالاوی جرقه ای بر تعمیق برادری، دوستی و صمیمیت و همچنین همکاری جهت ادای افضل أعمال امت باشد که همان انتظار هست.

شایان ذکر است در این کنفرانس حجت الاسلام مولانا أظهر با موضوع “منجي شخصی است که آرزوهای پیامبران را محقق می کند”، کشیش بشوپ تمبو با موضوع “گمشده بشر”، استاد عبدالرشید شعیب با موضوع “واقعیت منجی” و شیخ نور دین بایس، مشاور شورای علمای جنبش قادریه با موضوع “آینده وضعیت نابسامان جهان” سخنرانی نمودند.