در نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان بررسی شد؛

کارکردهای فردی و اجتماعی روزه‌داری در ماه مبارک رمضان

به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان نشست علمی با عنوان « کارکردهای فردی و اجتماعی روزه‌داری در ماه مبارک رمضان » با ارائه محمداسحق ذاکری و محمدعیسی رحیمی و حضور اساتید، دانشجویان و کارمندان نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان برگزار شد.

محمد اسحق ذاکری در ابتدای این نشست ضمن تبیین آیه مبارکه  ۱۸۳ سوره بقره «یا ایها‌ الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی‌الذین من قبلکم لعلکم تتقون» اظهار داشت: روزه‌داری ماه مبارک رمضان از جمله عبادات مورد تأکید در اسلام است و همه‌ فرق مذاهب اسلامی در وجوب آن که در این آیه بدان تصریح شده است، اتفاق دارند و در برپایی این مراسم عبادی – معنوی اهتمام ویژه دارند.

وی یادآور شد: راجع به کارکردهای روزه‌داری از دو منظر می‌توان صحبت نمود: یکی براساس یافته‌های دانش‌های بشری مثل روانشناسی و جامعه‌شناسی و… و دیگر از منظر آموزه‌های دینی و براساس آنچه در قرآن و احادیث و بیان پیشوایان دینی مطرح شده است.

ذاکری افزود: فلسفه اصلی تشریع وجوب روزه تقوای الهی است و روزه باید در شرایط ویژه انجام شود و صرف امساک از خوردن و آشامیدن نباشد، باید بندگان به تقوای الهی رهنمون شود.

سخنران نشست در ذیل این کارکرد، به کارکردهای دیگر روزه‌داری به خطبه معروف رسول اکرم(ص) منقول از امام علی(ع) توسل جست و بیان داشت: در این ماه برکت و رحمت الهی شامل حال بندگان می‌شود.

وی به تفصیل برکات و رحمت‌ها و مغفرت‌های الهی در این ماه اشاره نمود و تصریح کرد: این برکات و رحمت‌ها هم جسمانی و مادی است و هم روحانی و معنوی. هم فردی است و هم اجتماعی.

ذاکری خودکنترلی، نظم‌پذیری، تقویت اراده، درون‌نگری، شفقت، ایثار و صبوری را از جمله این پیامدها ذکر نمود.

محمد عیسی رحیمی در ادامه به پیامدهای اجتماعی روزه‌داری پرداخت و یادآور شد: مطابق دیدگاه کارکردگرایی اجتماعی، جامعه متشکل از خرده‌نظام‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. هرکدام از این خرده‌نظام‌ها در ارتباط با یکدیگر برای حفظ، بقا و بهبود جامعه نقش‌های ویژه‌ی خود را ایفا می‌نماید. روزه‌داری ذیل دین و در نتیجه در حیطه خرده‌نظام فرهنگی و از یک نظر ذیل خرده‌نظام اجتماعی قرار می‌گیرد.

وی با بیان این که روزه‌داری برای کلیت جامعه، گروه‌های اجتماعی، خانواده‌ها کارکردهای مثبت متعددی داشته و دارد، خاطرنشان ساخت: تحقیقات علمی و پژوهش‌های میدانی نیز براین واقعیت مهر تأیید می‌نهند. معنابخشی به زندگی، انسجام‌بخشی میان گروه‌های اجتماعی و خانواده‌ها، تقویت و تعمیق ارزش‌های اجتماعی،  تقویت حسن معاشرت اجتماعی، بیداری عواطف بشری و مواسات و مسئولیت‌پذیری اجتماعی از جمله مهمترین کارکردهای اجتماعی روزه‌داری است.