کارگاه‌ تخصصی فنون تلاوت قرآن کریم در تانزانیا

دوره آموزشی فنون تلاوت قرآن کریم با تدریس حجت الاسلام و المسلمین سید حمیدرضا مقدسی مدرس و چهر ه بین‌المللی قرآنی در کشور تانزانیا برگزار شد.

این دوره توسط نمایندگی المصطفی در کشور تانزانیا با همکاری اداره کل قرآنی سازمان مرکزی جامعه المصطفی برگزار شده است.

این کارگاه ۴۵ روزه، از مناطق مختلف از مدارس تابعه و پیوسته المصطفی در نمایندگی شهر دارالسلام با حضور ۴۰ دانش‌پژوه قرآنی برگزار گردید.

هدف از برگزاری این دوره تجهیز طلاب شیعی به فنون قرائت با تنوع جغرافیایی بوده است که در آینده بتوان از آنها به عنوان مربیان قرآنی بهره‌مند شد و در جهت بی سوادی قرآنی بین جامعه شیعه منطقه گام برداشت.

این کارگاه در ۱۰۴ جلسه ۴۵ دقیقه‌ای از صبح تا غروب در ۴ جلسه به صورت روزانه برگزار گردید.

محورهای دوره:
۱: ویژگی های اصوات
۲: مراقبت های صوتی و بهداشتی
۳: آشنایی با برخی از مقامات قرائت قرآن کریم
۴: سبک شناسی در هنر تلاوت
۵: آشنایی با علامت های وقف و ابتدا
۶: بیان نکته های تجویدی
۷: آشنایی بافنون القاء معانی در تل اوت قرآن
۸: تقلید استاد شحات انور در قرائت سوره کهف
۹: تقلید سوره های مختلف

اهداف دوره:
۱: تربیت قاری طلبه قرآن شیعه؛
۲: تربیت مربی و معلم تلاوت قرآن؛
۳: نشر آموزه‌های پایۀ قرائتِ فصیح و آهنگین قرآن کریم؛
۴: ایجاد علاقه و زمینه برای پرداختن به فراگیری فنون قرائت قرآن در سطوح بالاتر؛
۵: فراگیری اصول کلی تقلید و ارائه قرآن کریم به صورت تقلیدی در شیوه تحقیق.

گفتنی است اختتامیه این کارگاه در روز شنبه مورخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ با حضور مدیر جامعه الصطفی حجت الاسلام و المسلمین تقوی، مدیران، اساتید و دانش پژوهان برگزار گردید.

در ابتدا نماینده جامعه المصطفی ضمن سپاس و قدردانی بابت برگزاری این کارگاه از استاد، برگزارکنندگان و همراهی طلاب، به بیان اهمیت برگزاری این کارگاه پرداخت و گفت: با توجه به وضعیت قرآنی شیعیان در تانزانیا (بومیان و غیر بومیان) و نیز کمبود حافظان و قاریان متبحر شیعه در مقابل قاریان اهل سنت ضرورت واکنش و تقویت وضعیت قرآنی این مذهب الزامی می باشد. همچنین وهابیت با ارتقای وضعیت قرآنی توانسته است. خود را به عنوان مروج قرآن و سنت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) معرفی کرده و تجمعات قرآنی و ملی بزرگی برگزار نماید و با این روش تعداد زیادی طرفدار در مذهب ساختگی خود جذب کند. فلذا، ما شيعيان تانزانیا میتوانیم از همین رهیافت قرآنی به هدایت مردم روی آورده و آنان را به مذهب حقیقی اهل بیت علیهم السلام ترغیب نماییم.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین موسوی به ایراد سخن پرداخت و این حرکت را گامی بلند در جهت ارتقای سواد قرآنی دانست.

سپس استاد حجت الاسلام و المسلمین سید حمیدرضا مقدسی به قرائت آیاتی پرداخت و در ادامه ضمن قدردانی از برگزاری این دوره، این ریل گذاری را مناسب دانسته و تاکید کرد که لازم است این مسیر ادامه پیدا کند تا در نهایت به نتیجه مطلوب منتهی گردد.

همچنین استاد و دانش آموخته المصطفی حجت الاسلام و المسلمین شیخ عبدالماجد نیز طلاب را به ادامه این مسیر مقدس و نورانی ترغیب کرد که ضمن تلاش‌های صورت گرفته طلاب نیز لازم است از فرصت‌ها بهره‌مند شوند.

در ادامه برنامه نفرات برتر دوره قرائتی انفرادی و جمعی داشتند و در انتها از برترین‌های دوره نیز تقدیر شد.