رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی تبیین کرد:

خدا از تماشاچیان ظلم نیز انتقام خواهد گرفت

هرکسی که میتواند یاری رسان مظلوم باشد و بی تفاوت و تماشاچی گردد، حتما و قطعا مورد خشم و انتقام خدای متعال قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین علی همت بناری رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در نشست علمی “دفاع از مظلوم در آیات و روایات” که در بخش حوزوی سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت مولی الموحدین علی علیه السلام، به مسئله جاری جهان اسلام، قضیه فلسطین و مردم مظلوم غزه اشاره نمود و ابراز داشت: جامعه المصطفی همایش بین المللی “۷۵ سال اشغال گری در فلسطین” را در خردادماه سال جاری برگزار خواهد نمود.

وی با بیان این که در قرآن و روایات مباحث متعددی در رابطه با ظلم و ظالم و لزوم حمایت از مظلوم بیان شده است، خاطرنشان کرد: ظلم، تاکید آیات و روایات و پیامدهایی که ظلم در عرصه فردی و اجتماعی دارد، قلمرو دفاع از مظلوم، ضرورت نصرت مظلوم، پیامدهای نصرت و یا غفلت از یاری مظلوم از مهمترین مباحث این نشست است.

عضو هیئت علمی المصطفی به مرزبندی ظالمان و پیروان اهل بیت علیهم السلام در کلام ائمه اطهار ع اشاره و با بیان این که کسی که ظلم کند، از مومنین نیست، ابراز داشت: در آیات و روایات، ظلم به هر شکلی و نسبت به هر انسانی مذموم شمرده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین همت بناری در ادامه ضمن اشاره به تعابیر قرآنی در پرهیز از ظلم نسبت به انسان ها خاطرنشان کرد: در روایات اسلامی پیامدهای زیادی برای ظلم بیان شده است و خداوند متعال اولین مبارزه کننده با ظلم و ظالم است.

وی در تبیین فرازهایی از آیات الهی با تاکید بر این که خداوند متعال خودش از ظالم انتقام خواهد گرفت و ذات اقدس الهی نخستین حامی مظلوم و مبارزه کننده با ظالم است، ابراز داشت: ظلم را می توان به سه شکل تصور نمود، ظلمی که خداوند آن را نمی بخشد، ظلمی که خدا می بخشد و ظلمی که هیچگاه بدون جزا ترک نخواهد شد.

رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی شرک را ظلم غیر قابل بخشش خداوند متعال دانست و با بیان این که که ظلم به نفس با توبه مورد بخشش الهی قرار می گیرد، ابراز داشت: اگر انسان به دیگری ظلم کند، خداوند او را نمی بخشد و ترک نمی کند و قطعا عقوبت آن را خواهد چشید.

عضو هیئت علمی المصطفی به قلمرو دفاع از مظلوم اشاره و با بیان این که از نظر قرآن کریم دفاع از مظلوم بسیار گسترده است اظهار داشت: اسلام دفاع از مظلوم را به دفاع از مومن و مسلمان محدود نمی سازد، خداوند متعال در آیه ۵ سوره نساء دفاع از مستضعفین را فارغ از نگاه دینی و قومی مورد تاکید قرار می دهد.

وی در تعریف “مستضعف” خاطرنشان کرد: استضعاف ابعاد مختلفی را شامل شده، دایره گسترده ای دارد؛ نخستین گام در مقابله با ظالم، کندن ریشه ظلم است؛ همدلی و یاری مردم مظلوم فلسطین که زیر یوغ تجاوز رژیم غاصب صهیونیستی قرار دارند نیازمند دشمنی با رژیم خونخوار صهیونیستی و تضعیف آن است.

رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی به فرازهایی از دعای هشتم و ۳۸ صحیفه سجادیه اشاره نمود و اذعان داشت: امام سجاد علیه السلام در دعایی می فرمایند؛ خدایا از حرکتی که در مسیر کمک ظالم و تضعیف ستم دیده باشد، به تو پناه می برم.

حجت الاسلام والمسلمین همت بناری سکوت در مقابل ظلم ظالمان را ظلمی بزرگتر دانست و خاطرنشان کرد: خدای متعال نه تنها از ظالم، بلکه از کسی که از یاری مظلوم پرهیز کند و تنها تماشاچی ظلم باشد نیز انتقام خواهد گرفت.
وی بهره گیری از ابزارهای رسانه ای و تقویت تقابل جبهه نرم را از مهمترین بسترهای حمایت از مردم مظلوم فلسطین و مقابله با ظلم رژیم غاصب صهیونیستی برشمرد و خاطرنشان کرد: هرکسی که میتواند یاری رسان مظلوم باشد و بی تفاوت و تماشاچی گردد، حتما و قطعا مورد خشم و انتقام خدای متعال قرار گرفت.