نشست علمی قرآن کریم و نیازهای انسان معاصر

نشست علمی- قرآنی تحت عنوان« قرآن کریم و نیازهای انسان معاصر» در مدرسه علمیه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) کورگه ولایت دایکندی که از مدارس همکار نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان است باحضور طلاب واساتید برگزارگردید.

در این نشست آقایان محمدی و ادیبی به عنوان کارشناسان و خانم بنین حسنی به عنوان دبیر علمی حضور داشتند.

نشست با قرائت قرآن کریم توسط رامین شریفی آغاز شد و سپس دبیر علمی نشست با طرح سوالاتی پیرامون موضوع نشست، جلسه را ادامه داد.

در ابتدا آقای محمدی در رابطه با راهکار های عینی پاسخ گویی قرآن به نیازهای انسان معاصر صحبت نموده و گفت: تردیدی نیست که عصر جدید، زندگی انسان را با دگرگونی‌های شگفت‌انگیزی روبه‌رو ساخته است. دانش و فناوری به عنوان دو دستاورد بزرگ عصر جدید: اولاً: شیوه زندگی را به کلی دگرگون کرده و در نتیجه شکل نوینی از شهرنشینی و زندگی نو را پدید آورده است. ثانیاً: نوع رابطه انسان با هم نوعان خود را در قالب‌ها و اشکال جدیدی دگرگون ساخته است. ثالثاً: طبیعت را با همه دارایی‌اش به تسخیر انسان در آورده است.

وی نیاز های انسان را از نگاه علامه طباطبایی را به دو دسته نیاز های ثابت و متغییر تقسیم نموده و اظهار داشت: از نگاه علامه طباطبایی نیاز به صیانت از جان، خوردن، آشامیدن، غریزه جنسی، لباس، مسکن، عواطف مختلف (مهر و کینه، ترس و امید)، جست‌وجوگری و اندیشه‌ورزی و… از نیازهای مشترک انسان‌هاست که هرگز دچار تحول نمی‌شوند. این «نیازهای ثابت»، قوانین ثابتی را می‌خواهند که در همه عصرها و برای همه نسل‌ها مشترک می‌باشند. از سوی دیگر انسان‌‌ها در زندگی خود نیازهای دیگری دارند که با پیشرفت مدنیت، به تدریج بر طرف و نیازهای تازه‌ای جایگزین آن ها می‌شود. این «نیازهای متغیر» نیز، قوانین متغیری می‌خواهند آقای محمدی افزود: قرآن کریم به عنوان کامل ترین کتاب آسمانی که از طرف خداوند (ج) تمامی نیاز های انسان ها را مدنظر گرفته و قوانین روشنی برای آن ها بخاطر اینکه انسان ها دچار لغزش و گمراهی نشود ذکر نموده است.

در ادامه آقای ادیبی پیرامون نحوه پاسخگویی قرآن کریم به نیاز های انسان معاصر گفت: انسان عصر جدید را می‌توان در دو حوزه بسیار مهم، متمایز از انسان عصر قدیم دانست: یک، در حوزه شناخت‌ها؛ دو، در حوزه تکنولوژی. امتیاز انسان عصر جدید در این دو حوزه سبب شده است: اولاً: هستی در نگاه وی بسیار گسترده‌تر و پیچیده‌‌تر از گذشته به نمایش در آید. ثانیاً: این قدرت را به وی داده است که در بسیاری از فضاهای جدید، مانند فضا، کرات آسمانی، اعمال اقیانوس‌ها، اعماق زمین، قطب جنوب و… حضور مؤثر یابد. ثالثاً: به او کمک کرده است اشکال جدیدی از ارتباطات را با ابزارهایی چون مطبوعات، رادیو، تلویزیون، ماهواره و اینترنت پدید آورد.

وی افزود: بر این اساس، انسان عصر جدید با انسان عصر قدیم در اصل نیازهای ثابت جسمی، روانی و روحی برابر است و آنچه تغییر کرده عبارت است از:۱٫ ظهور روش‌ها و شیوه‌های جدیدی که در خدمت رفع نیازهای انسان قرار گرفته است. ۲٫ ظهور موضوعات و مسایل جدیدی که در پی شناخت‌ها و پیشرفت‌های انسان در این عصر پدید آمده است و وقتی که نیازهای جسمی، روانی و روحی ثابت باشد قرآن کریم برای آن نیازها قوانین واضحی را ذکر نموده است که پاسخگوی تمامی نیاز های جوامع بشری معاصر می باشد.