مسلمانان روسیه مهیای برگزاری روز قدس

مفتی اعظم مسلمانان روسیه روز قدس را یادگار و ابتکار تاریخی امام خمینی دانست و گفت مسلمانان روسیه، مهیای حضوری شکوهمند در روز قدس، برای محکوم کردن جنایات دامنه‌دار رژیم صهیونیستی در فلسطین و نوار غزه هستند.

در روز‌های منتهی به آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز قدس، سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه با برپایی ویژه برنامه‌هایی با عنوان «افطار در قدس» و «غزه را دریابید» میزبان شخصیت‌های سیاسی و مذهبی دنیای اسلام است.

راویل حضرت عین‌الدین مفتی اعظم و رئیس اداره دینی مسلمانان روسیه نیز با همراهی اعضای ارشد شورای مفتیان، شامگاه دوشنبه در ضیافت افطار سفارت ایران در مسکو حضور پیدا کرد.

راویل عین الدین با ابراز تأسف از رخداد‌ها و جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه گفت: مسلمانان روسیه همواره برادر روحانی و معنوی ملت فلسطین بوده‌اند و در آینده نیز خواهند بود.

رئیس اداره امور دینی مسلمانان روسیه افزود: از همان سال‌های نخست نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز جهانی قدس توسط حضرت امام خمینی، ما در مسکو این آیین را برپا داشتیم و همبستگی خود را با مردم فلسطین اعلام کردیم و امسال نیز از سفرای کشور‌های عربی و اسلامی برای حضور در آیین ویژه این روز دعوت به عمل آورده ایم.

رئیس اداره روحانیت مسلمانان روسیع عین‌الدین افزود: در سال‌های گذشته، ما این آیین را با کمک سفارت ایران در روسیه و مرکز اسلامی مسکو برگزار کرده ایم و امسال نیز با توجه به شرایط خاص فلسطین، همبستگی کامل خود را با ملت فلسطین ابراز خواهیم کرد.

رئیس شورای مفتیان روسیه از پیام امام خمینی (ره) به میخائیل گورباچف آخرین زمامدار دوران اتحاد جماهیر شوروی به عنوان پیامی پیامبرگونه یاد کرد که اهمیت آزادی عمل دینی را در جامعه بشری یادآور شد.

وی یادآور شد: این پیام امام خمینی در شرایطی به صورت رسمی به گورباچف ارائه شد که ۷۰ سال مبارزه با موجودیت خدا در دوران اتحاد جماهیر شوروی ادامه داشت و پس از آن در اواخر، دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ بود که به لطف پروردگار، اتفاقی رخ داد، پیام امام خمینی تأثیر خود را گذاشت و دست‌های ما نیز برای توسعه اسلام در روسیه باز شد.

راویل عین الدین گفت: در آن زمان، پیام امام خمینی (ره) بر تفکر رهبران دوران شوروی در آخرین روز‌های زمامداری‌شان اثرگذاشت و دولت وقت به این نتیجه رسید که بدون دین و معنویت نمی‌تواند در ارتباط و تعامل با مردم و پیشبرد امور به نتیجه برسد.

وی یادآور شد: در پیام امام خمینی به چند موضوع اشاره شده بود، از جمله اینکه دولت بدون دین نمی‌تواند دولت کاملی باشد و بدون آزادی مذهبی، امکان ادامه مسیر برای دولت‌ها وجود ندارد.

مفتی اعظم روسیه گفت: پیام امام خمینی، پیش‌بینی پیامبرگونه‌ای از ایشان بود و در ادامه مسیر اتحاد جماهیر شوروی، این اتفاق افتاد.

رئیس شورای مفتیان روسیه ضمن تمجید از ابراز همدردی دولت و ملت ایران در پی حمله تروریستی اخیر به کنسرت موسیقی در مجموعه کروکاس‌سیتی مسکو گفت: ما نیز به نمایندگی از مسلمانان روسیه نیز با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، دولت و ملت ایران بابت جان‌باختن شهروندان بیگناه در واقعه تروریستی مشابه در سالگرد شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی، ابراز همدردی عمیق می‌کنیم.

راویل عین‌الدین گفت: همانگونه که عوامل حمله تروریستی کروکاس سیتی مسلمان نبودند، عاملان حمله تروریستی به مراسم سالگرد سردار سلیمانی نیز مسلمان نبودند و به دستور سرویس‌های امنیتی غربی، افراد بیگناه را کشتند.

وی در ادامه با اشاره به همکاری‌های نزدیک ایران و روسیه در بخش‌های مختلف از جمله مبارزه با تروریسم، از سطح بالای این مناسبات ابراز خرسندی کرد.

مفتی اعظم روسیه گفت: امروز درک مشترک و دوستی عمیقی بین ایران و روسیه وجود دارد و همکاری کاملا سودمندی برقرار است و در این راستا، ما نیز سهمی برای خود در زمینه تلاش برای توسعه روزافزون این روابط قائل هستیم و در این مسیر تلاش می‌کنیم.

پیشتر نیز معاون وزیرامورخارجه و دستیار رئیس جمهور روسیه در امور مسلمانان و نیز سفرای کشور‌های اسلامی از جمله فلسطین، سوریه، لبنان، عراق، الجزایر، سودان، بنگلادش، سرپرست سفارت افغانستان و معاون سفیر جمهوری آذربایجان با حضور در مراسم افطار قدس در سفارت ایران، درباره تحولات فلسطین رایزتی و بر ضرورت حضور گسترده مسلمانان و آزادیخواهان جهان در مراسم روز قدس و محکومیت اقدامات جنایتکارانه صهیونیست‌ها تاکید کردند.