نشست علمی “ادبیات و فرهنگ اکوادور”

پانزدهمـین پیش نشست همایش ظرفیت های علمی و فرهنگی آمریکای لاتین با عنوان "ادبیات و فرهنگ اکوادور" توسط معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی با ارائه آقای سلمان تورس (استاد زبان اسپانیایی و آلمانی) و خانم مریم چاوز نونیز (متخصص زبان و ادبیات اسپانیایی) در مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی برگزار گردید.

در ابتدا، آقای سید محمد سجادی فر دبیر پیش نشست، به ایراد سخنانی درباره زمینه های فرهنگی بین دو کشور ایران و اکوادور پرداخت.

در ادامه خانم مریم چاوز ونیز، سخنان خود را درباره تأثیرات فرهنگ مقاومت در شعر و ادبیات آمریکای لاتین را تشریح کرد.

وی بیان داشت که ادبیات مقاومت در کشورهای مختلف با یک الگوی یکسان که دربردارنده آزادی و قبیح شمردن تبعیض نژادی است و ریشه مشترک مردم آمریکای لاتین می باشد. تشریح نقش پر رنگ سیمون بولیوار در بیداری ملت های منطقه و سخنان و اندیشه های او قسمت هایی از نقاط برجسته این نشست بود، اگر چه در طول تاریخ فشار دول استعمارگر در سرکوب این جنبش ها از اعدام چهره های سرشناس مثل اوگوستو سزار ساندینو از کشور نیکاراگوئه تا تبعید و کشتن اوگوستو سزار ساندینو ، شاعر و نویسنده معروف کوبایی تلاش برای ناامید کردن مردم آمریکای لاتین بوده، با این حال چهره مقاومت هر روز بیشتر تقویت شده و امروز ادبیات این عصر به زیبایی روایت این دوره تاریخی را در بردارد.

در ادامه مباحث، آقای دکتر سلیمان تورّس، در خصوص کشور اکوادور و ریشه های فرهنگی این کشور توضیحاتی را ارائه کرد.

در ادامه صحبت های وی، نقش سیمون بولیوار در بیداری ملت اکوادور و موقعیت تاریخی اکوادور در این دوره تاریخی بیان شد.

در پایان این نشست، طلاب زبان آموز و اساتید زبان اسپانیایی به پرسش و پاسخ در مورد زمینه های یاد شده پرداختند.