به مناسبت روز جهانی قدس در پایتخت سنگال برگزار شد:

بررسی تحلیلی تاریخ مظلومیت مردم فلسطین و آینده بحران غزه

انجمن سفينة النجاة سنگال به مناسبت گرامی‌داشت روز جهانی قدس، نشست علمی را با حضور شخصیت‌های دینی، علمی، فرهنگی و سیاسی و نمایندگان برخی از موسسات اسلامی و مراکز اجتماعی پیشگام در امور حقوق بشر و دفاع از مردم فلسطین در محل خانه خبرنگاران بابکر توره شهر داکار مرکز کشور سنگال برگزار نمود.

این نشست، با تلاوت آیاتی از سوره مبارکه اسراء توسط “مسیر امبنگ” از دانشجویان سنگالی و خوش‌آمدگویی “شیخ احمد کن” دبیر کل انجمن سفينة النجاة آغاز شد.

وی در بخشی از سخنان خیرمقدم خود با تشکر و قدردانی از حاضران، بر اهمیت برگزاری این همایش به ویژه در شرایط سخت کنونی مردم فلسطین که با ویرانی و کشتار مردم مظلوم غزه از سوی اشغالگران صهیونیستی همراه است، تاکید کرد.

در ادامه پروفسور “مصطفی سینیان” هماهنگ کننده ائتلاف ملی حمایت از آرمان فلسطین در سنگال، به عنوان دبیر علمی نشست، به بیان اهداف و برنامه‌ها و معرفی میهمانان نشست پرداخت.

نخستین سخنران نشست آقای حسن عسگری سفیر جمهوری اسلامی ایران در سنگال بود که به تحلیل آماری جنایات رژیم صهیونیستی در غزه از منظر حقوق بشر و حقوق بین‌الملل پرداخت.

وی در بخشی از سخنانش تصریح کرد: رژیم صهیونیستی تمامی قطعنامه‌ها و قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته و از همه خط قرمزهای قانونی و انسانی عبور کرده و انواع جنایات و قتل عام را با حمایت آمریکا و دیگر کشورهای غربی علیه مردم بی‌گناه غزه انجام داده که ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی داشته است.

در ادامه “خانم فاطمه به” پژوهشگر و فعال رسانه‌ای مقاله‌ای با عنوان تاریخ فلسطین و چگونگی شکل‌گیری و ایجاد رژیم صهیونیستی از سوی غرب ارائه نمود.

پروفسور “بابکر صامب” استاد دانشگاه و سفیر سابق سنگال در کشور مصر دیگر سخنران این نشست بود که مقاله خود را با عنوان “التصور المستقبلي لقضية فلسطین” ارائه کرد.

وی در بخشی از سخنانش با محکومیت حمایت کشورهای غربی از جمله آمریکا و انگلیس از جنایت‌های رژیم صهیونیستی، از جمله هدف‌ قرار دادن اخیر ساختمان دیپلماتیک ایران در دمشق و شهادت سرداران ایرانی و همچنین کشتار غیرنظامیان و نقض حقوق بشر، از مواضع ایران اسلامی و محور مقاومت در مقابل جنایات صهیونیست‌ها تجلیل نمود.

“شیخ مختار کبی” رئیس مجمع اسلامی نیز در سخنانی به موضوع بحران هفتم اکتبر و علل و ریشه‌های وقوع آن پرداخته و گفت: حادثه هفتم اکتبر ضعف‌های نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را آشکار و ناتوانی آن را در ایستادگی در برابر مقاومت در طول این دوره بر ملا نمود.
پس از آن، با پخش کلیپ‌های کوتاهی، نماینده سفارت فلسطین “دکتر عماد درویش” در سخنانی از برگزاری این نشست علمی قدردانی کرد و نقش سنگال را در طول چند دهه حمایت از آرمان فلسطین مورد تمجید قرار داد.

پس از اتمام بخش سخنرانی‌های نشست، در بخش اظهار نظرها، آقایان “مصطفی لوح” رئیس کانون امید، “شیخ محمد انیانگ”دبیرکل مجمع علمای اهل بیت علیهم السلام سنگال، “دکتر ابراهیم ژیرو” متخصص روانشناسی آموزشی و استاد دانشگاه سنت لوییس”شیخ یوسف مزاحم” از فعالان عرصه آموزشی و تبلیغ و استاد جامعة المصطفی العالمية در سنگال، هریک در سخنان کوتاهی به ارائه نظر در خصوص موضوع نشست و سخنرانی‌های ارائه شده پرداختند.

در انتها، پس از جمع‌بندی بیانات ارائه‌شده از سوی دبیر علمی نشست، “شیخ احمد کن” دبیر کل انجمن سفينة النجاة (متشکل از دانش‌آموختگان جامعة المصطفی العالمية) با تشکر و قدردانی از تمامی شرکت‌کنندگان و حامیان و دست‌اندرکاران برگزاری این فعالیت علمی، خواستار استمرار حمایت جدی امت مسلمان و همه کشورهای اسلامی از فلسطین مظلوم تا آزادی قدس شریف شد.

شایان ذکر است این نشست که سفیر، کارشناسان سفارت و رایزن فرهنگی کشورمان و مدیر نمایندگی منطقه‌ای جامعة المصطفی العالمية در سنگال در آن حضور داشتند، از سوی خبرنگاران برخی از شبکه‌های تلویزیونی و پایگاه‌های خبری مورد پوشش رسانه‌ای قرار گرفت.