به همت نمایندگی جامعةالمصطفی برگزار شد؛

همایش «قدس میراث مشترک ادیان الهی» در تانزانیا

همایش علمی با عنوان: «قدس میراث مشترک ادیان الهی و محور وحدت امت اسلامی» در نمایندگی جامعةالمصطفی در کشور تانزانیا و باحضور ۵۰۰ نفر از شخصیت‌های علمی، فرهنگی، دانشجویان و طلاب حوزه‌های علمیه شیعه و اهل سنت اعم از برادر و خواهر برگزار گردید.

 

سفیر جمهوری اسلامی، رایزن فرهنگی، علما و شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی نیز دراین مراسم حضور داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین علی تقوی در بخشی از سخنانشانضمن اشاره به آیه شریفه «یاقَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَرْتَدُّوا عَلَى أَدْبَارِكُمْ فَتَنقَلِبُوا خَاسِرِينَ»، مسئله فلسطین را مسئله اول دنیای اسلام دانست و اظهار داشت: روز جهانی قدس روز فریاد امت اسلامی در مقابل سیاست‌های تفرقه انگیز و روز جهانی مقاومت است.

نماینده منطقه ای جامعةالمصطفی در تانزانیا با بیان این که ما ایمان و اعتقاد داریم اسلام سرانجام فلسطین را نجات خواهد داد و قدس عزیز را از دست متجاوزان پس خواهد گرفت، اظهار داشت: دفاع از ملت مظلوم فلسطین وظیفه اسلامی همه مسلمانان هست؛ سیاست استکبار و صهیونیسم کمرنگ کردن مسئله فلسطین در ذهنیت جوامع مسلمان و به سمت فراموشی راندن است.

وی افزود: امروز مردم غزه با تمام وجود در مقابل اسرائیل غاصب ایستادگی می کنند و با وجود اینکه در ۶ماه گذشته بیش از ۳۳ هزار شهید و ۷۰ هزار مجروح داده‌اند؛ همچنان با ایمان راسخ در مقابل استکبار تا بن دندان مسلح ایستاده‌اند. امروز سرزمین پاک فلسطین در اشغال اسرائیل است و مسلمانان مظلوم و انسان‌های شریف را به خاک و خون می‌کشد.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی ضمن اشاره به آیه شریفه «أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا» تصریح کرد: اگر ملت‌ها و جوانان غیور مسلمان در مقابل ظالمان بایستند و مقاومت کنند، نصرت الهی به کمک آنها خواهد آمد.

 

حسین الوندی سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در ادامه این مراسم، قدس را میراث مشترک همه ادیان ابراهیمی و محور اتحاد و همبستگی نه تنها کشورهای اسلامی بلکه همه ادیان توصیف نمود و ابراز داشت: قدس، معیار واقعی نسبت داشتن به اسلام و ادیان آسمانی و آزادی جهانی و محور اجتماع و وحدت مسلمین و آزادگان جهان با ادیان و مذاهب مختلف است.

وی با اشاره به این که قدس شريف قبله دوم مسلمانان و مورد احترام خاص همه ادیان الهی ابراهیمی است، یادآور شد: قدس، تجسم وحدت و معراج و رسالت انبیا و نه تنها مساله اصلی جهان اسلام بلکه اکنون مهمترین مسئله جامعه بشری است.

سفیر کشورمان اظهار داشت: رژیم اشغالگر صهیونیستی با حمایت برخی کشورها، جنایت های بسیاری را علیه برادران و خواهران ما در فلسطین مرتکب شده؛ اعتقادات و انسانیت ما حکم میکند در مقابل این جنایات ایستاده و از حقوق مردم فلسطین دفاع کنیم.

الوندی برخورد کشورهای غربی و سازمانهای بین المللی در مواجه با دو رویداد جنگ اوکراین و تهاجم به غزه را گواه وجود استاندارد دوگانه کشورهای غربی دانست و ابراز داشت: تعریف و تفسیر کشورهای غربی از حقوق بشر و ارزشهای انسانی دوگانه و ناظر به منافعشان است؛ جنایات رژیم صهیونیستی دیگر برای آزاداندیشان و صلح جویان و روح های بیدار جهان قابل تحمل نیست و درخواست عمومی جامعه جهانی، توقف جنگ و آزادسازی فلسطینیان در بند است.