با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در سنگال؛

کارگاه پژوهشی در نمایندگی المصطفی در سنگال برگزار شد

کارگاه پژوهشی با عنوان "الأولويات والمناهج البحثيةفي الدراسات الاسلامية المعاصرة" ویژه استادان و دانش‌آموختگان که یکی از برنامه‌های نخستین هفته پژوهش در نمایندگی منطقه‌ای سنگال شمرده می‌شود، برگزار شد.

کارگاه پژوهشی ویژه استادان و دانش‌آموختگان که یکی از برنامه‌های نخستین هفته پژوهش در نمایندگی منطقه‌ای سنگال شمرده می‌شود، با عنوان “الأولويات والمناهج البحثيةفي الدراسات الاسلامية المعاصرة” با ارائه دکتر محمدرضا دهشيری استاد دانشگاه روابط بین‌الملل وزارت خارجه و سفیر ایران در داکار و حضور جمعی از استادان و دانش‌آموختگان برگزیده المصطفی برگزار گردید.

در ابتدای برگزاری این کارگاه، حسین اسدی نماینده المصطفی در منطقه سنگال، با بیان اهداف برگزاری هفته پژوهش و برنامه‌های متنوع آن، لزوم اجرای نشست‌های علمی و کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی به منظور ارتقا و کارآمدی بیش از پیش استادان و دانش آموختگان را در عرصه تدریس و تحقیق و تبلیغ مورد تاکید قرار داد.

در ادامه دکتر دهشیری ضمن تبیین روش مساله شناسی با رویکرد حل مساله، به تشریح عوامل موثر در آن از جمله: ادراک مساله، اولویت بندی و تدوین مسائل در قالب دستور کار خط‌مشی‌گذاران با تاکید بر «علم با عمل» به معنای «توانایی ایجاد تغییر» پرداخت و نگاه اسلام به مسائل مستحدثه از جمله جهانی شدن، حکمرانی نو، مدرنیته، مردم سالاری، هویت، جغرافیای تهدید، جنگ ترکیبی و محور مقاومت را تبیین نمود.

وی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر نیازمندِ اهتمام ویژه به “روش‌ها” و “رویکردها”یِ جدید و کارآمد به منظور شناخت موضوعات و روندهای جدید پژوهشی در علوم اسلامی هستیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سنگال، توجه و پرداختن عالمان و مبلغان دینی به موضوع راهبردی آینده پژوهی همراه با شناخت پیشران‌ها، عدم قطعیت‌ها، عوامل بلوکه‌کننده و عوامل شگفتی‌ساز را برای دستیابی به حل مسائل و شناخت آینده‌های ممکن، محتمل، موجه و مرجح، در عرصه مطالعات اسلامی ضروری دانست.

همچنین در این کارگاه با مشارکت حاضران، شیوه‌های تحلیل محیطی و سناریونویسی آینده‌پژوهانه در برخی موضوعات نوین در مطالعات اسلامی مورد بحث و تمرین قرار گرفت.