مرحله نهایی نهایی جشنواره قرآنی المصطفی در گامبیا

مرحله نهایی نهایی جشنواره قرآنی المصطفی با حضور اساتید، داوران و شرکت‌کنندگان به اهتمام نمایندگی منطقه‌ای جامعة المصطفی العالمية در سنگال و انجمن رشد و اصلاح گامبیا در سالن انسایید ترینیت شهر سیراکندا برگزار گردید.

در این آیین پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، “شیخ الحاج عثمان محمد جاه” رئیس سابق بعثه حج گامبیا و مدیر دفتر تقریب بین المذاهب در سخنانی با گرامی‌داشت یاد و نام امام خمینی ره به خاطر بنیانگذاری سنت حسنه روز جهانی قدس، گفت: موضوع فلسطین و بیت المقدس همواره در صدر مسائل دارای اولویت در امت اسلامی بوده و خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جایگاه ویژه قدس در تاریخ اسلامی و در تحولات سیاسی جهان معاصر، افزود: آزادگان جهان کسانی هستند که نسبت به مسأله قدس و فلسطین همواره دغدغه داشته باشند و برای حل آن از هیچ کوششی دریغ نکنند.

“شیخ الحاج عثمان محمد جاه” گفت: روز جهانی قدس در سال جاری از اهمیت دوچندانی برخوردار است است چراکه دنیا در طول هفت ماه اخیر شاهد جنایات فجیع و بی‌سابقه صهیونیست‌ها در غزه بوده و در عین حال مقاومت و صبر مردم فلسطین را هم ستایش نموده است.

این پژوهشگر و فعال دینی با انتقاد از نظام سلطه و برخی مجامع بین‌المللی که به رغم مشاهده عینی جنایات رژیم صهیونیستی، آن را دفاع مشروع از خود قلمداد کرده و آن رژیم را صاحب حق دانسته‌اند، تصریح کرد: سوال من این است که ما در چه دنیایی زندگی می‌کنیم که این جنایات را می‌بیند ولی اقدامی نمی‌کند؟ چرا حکام کشورهای عربی قضیه جهانی قدس و فلسطین را در حد یک موضوع داخلی عربی تنزل داده‌اند؟

وی در پایان ضمن تقدیر از برخی کشورهای اسلامی که با قطع روابط خود با رژیم صهیونیستی و با پشتیبانی همه‌جانبه سیاسی، مالی و نظامی به دفاع از فلسطین برخاستند، گفت: اهمیت قضیه فلسطین هیچگاه در میان ملت‌های مسلمان کاسته نخواهد شد و قلب آنان تنها با اخراج این رژیم از سرزمین قدس آرام خواهد گرفت.

وی همچنین برای آزادی و بازگشتن مسجدالاقصی به آغوش مسلمین و پیروزی نهایی فلسطین دعا کرد.