مراسم یادبود حادثه نسل کشی در روآندا

مراسم یادبود حادثه نسل کشی در روآندا و محکومیت نسل کشی مردم مظلوم فلسطین به همت انجمن دانش-پژوهان روآندایی در کالج اسلامی المصطفی برگزار شد.

این برنامه به همت انجمن دانش پژوهان روآندایی کالج اسلامی المصطفی و با دعوت از دانشجویان روآندایی دانشگاه های این کشور همزمان با حادثه نسل کشی روآندا و محکومیت نسل کشی مردم مظلوم فلسطین در سالن اجتماعات کالج اسلامی المصطفی همزمان با سی سالگی این واقعه دردناک برگزار شد.

نسل کشی روآندا، بزرگترین واقعه نسل کشی در آخرین سال های قرن بیستم بود که در آن، طی یکصد روز، جمعیتی بیش از هشتصد هزار نفر از مردم در یک نزاع قبیلگی که تخم آن نفرت ،توسط استعمارگران بلژیکی و فرانسوی در زمان حضورشان ریشه گرفته بود، به وقوع پیوست.

راه پیمایی در مناطق اطراف کالج، روشن کردن شمع یادبود قربانیان حادثه، اجرای نمایشی از بیان تاریخ جنایت صورت گرفته توسط دانشجویان، سخنرانی رئیس انجمن دانشجویان روآندایی، معاون پژوهش و رئیس کالج اسلامی المصطفی از برنامه های این مراسم بود.

سخنرانان در صحبت های خود ضمن اشاره به ریشه ها و دلایل تاریخی این نسل کشی و نقش استعمارگران اروپایی در این حادثه به ضرورت پیشگیری از وقوع چنین حوادثی و نقش همدردان این حادثه در محکومیت حوادث مشابه به ویژه نسل کشی تاریخی مردم فلسطین، اشاره کردند.

رئیس کالج المصطفی در خاتمه این مراسم، ضمن اشاره به جریان ها و حوادث جنایت باری که بشریت در طول تاریخ قدیم و جدید، از سرگذرانده است، با اشاره به آیه شریفه قرآن، ریشه همه آنها را در ظلم و برتری طلبی (علوّ) دانست و به توضیح ماهیت این دو عامل و راه های پیشگیری از آن پرداخت.

وی در پایان، تنها راه جلوگیری و مقابله با این حوادث را، مقاومت هسته های مردمی و ضد ظلم دانست و نقش هر کدام از شرکت کنندگان را در این زمینه قابل اهمیت ارزیابی کرد.

این مراسم با قرائت دعا توسط حجت الاسلام اسدی برای پایان ظلم و ستم و ظهور عدالت گستر موعود، خاتمه یافت.