به همت نمایندگی جامعةالمصطفی؛

جایگاه قدس در ایجاد وحدت بین امت اسلامی بررسی شد

نشست علمی« جایگاه تجلیل از روز قدس در ایجاد وحدت بین امت اسلامی» در مدرسه علمیه پیوسته نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان.

نشست علمی تحت عنوان «جایگاه تجلیل از روز قدس در ایجاد وحدت بین امت اسلامی» در مدرسه علمیه صادقیه ولایت کابل که از مدارس پیوسته نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان است با ارائه آقای رضایی و خانم ثریا حسینی و حضور اساتید و طلاب خواهر برگزار گردید.

رضایی در ابتدای این نشست ضمن اشاره به جایگاه قدس اظهار داشت: شناسایی روز قدس در آخرین جمعه ماه رمضان از ابتکارات، درایت و فراست امام خمینی(ره) و ناظر به شناخت عمیق ایشان نسبت به جهان معاصر است.

وی در ادامه به کارهای صورت گرفته در زمینه وحدت جهان اسلام اشاره نمود و اظهار داشت: نام گذاری هفته وحدت، توصیه‌ اکید در دوری از ایجاد اختلاف بین مذاهب اسلامی، نام گذاری آخرین جمعه‌ی ماه رمضان به نام روز قدس، شناسائی آمریکا و انگلیس به عنوان کشورهای تمامیت خواه که برای تحقق اهداف شأن از هیچ گونه ظلم و بیدادگری دریغ نمی کند.

رضایی در ادامه پیرامون اهمیت روز قدس در اتحاد مسلمانان توضیح داده و بیان داشت: رژیم صهیونیستی و آمریکای جنایتکار سعی دارد قدس را فقط متعلق به ملت فلسطین بداند اما جریان مبارزه مردم فلسطین و آزاد‌سازی قدس آن را تنها یک مسئله ملی و مربوط به مردم فلسطین نمی داند؛ بلکه متعلق به جهان اسلام است که به عنوان قبله اول مسلمین، استراتژی جهان شمول همه امت‌های آزادی بخش جهان می باشد.

وی افزود: آزادی قدس به عنوان آرمان همه مردم جهان است و نقش محوری وحدت سبب تشکیل جریان‌های مقاومت در کشور‌های مختلف به ویژه در لبنان، سوریه، عراق، ایران، یمن و سایر بلاد اسلامی و حتی کشور‌های غیر اسلامی برای نجات فلسطین شد.

در ادامه سرکارخانم ثریا حسینی نیز با ذکر اینکه قدس بین تمام مسلمانان وحدت آفرین است گفت: روز قدس، امروزه به عنوان روز وحدت آفرین بین تمام مسلمانان در جهت ظلم زدائی و حمایت از مظلوم در آمده است. تعریف چنین ماهیتی برای روز قدس که همه ابعاد دینی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و انسانی در زندگی یک مسلمان را یک جا در خود جمع کرده است، گویای پیوند مقدسی است که بین هر فرد مسلمان و قدس به عنوان قبله اول مسلمانان وجود دارد؛ به طوری که تا وقتی که قدس، اشغال شده است، آزادی مسلمان نیز جز با آزادسازی مقدساتش از جمله قدس، میسر نمی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قدس بر خلاف آنچه که در ظاهر می بینیم، اسیر گروه‌های صهیونیستی نیست بلکه اسیر استکبار جهانی و در رأس آن، آمریکاست. آمریکا صهیونیست ها را برای تحقق اهداف و مطامع خود از جمله ایجاد تفرقه بین مسلمانان و غارت ثروت و منابع آنها به خدمت گرفته است. اما امام خمینی (ره)، اعلام کرد که آزادسازی قدس، وظیفه همه مسلمانان است و اشغالگران به بهانه حمله به مقدسات اسلامی، همه مسلمانان را هدف قرار داده اند. لذا با اعلام آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز جهانی قدس، توجه مسلمانان را به این نکته جلب کردند.