برای نخستین بار با مشارکت جامعةالمصطفی برگزار شد؛

مرحله کشوری جشنواره قرآن کریم ۲۰۲۴  در گامبیا

مرحله کشوری مسابقات قرآن کریم که هماهنگی اداره کل قرآن و حدیث جامعة المصطفی العالمية، از سوی نمایندگی منطقه‌ای المصطفی در سنگال و با همکاری موسسات قرآنی بومی برگزار می‌شود، در دو رشته حفظ کل به صورت شفاهی و تفسیر قرآن کریم به صورت کتبی در گامبیا اجرا گردید.

پس از رقابت‌های مقدماتی، ۱۶ نفر از راهیافتگان به مرحله پایانی این مسابقات در سالن انسایید ترینیت شهر سیراکندا با یکدیگر به رقابت پرداختند و در انتها در رشته حفظ کل قرآن کریم آقایان “عبد الله محمد ماني”، “عبد الله برهام جوب”، “بابكر سيد انجای” و “أحمد مالا يافا” و در رشته تفسیر، “عبدالرحمن أحمد لو”، “ابراهيم علي انغيت” و “آدم الحاج بطي” رتبه‌های برتر این رقابت‌ها را حائز شده و به مجوز حضور در فینال مسابقات منطقه‌ای در سنگال دست یافتند.

در بین راهیافتگان به مرحله نهایی، چند نفر از سوابق شرکت در مسابقات بین‌المللی در کشورهای اسلامی نیز برخوردار بودند.

همچنین داوری این دوره را آقایان “شیخ موسی سال”، ” شیخ جبریل لو” و “شیخ تیجان” بر عهده داشتند.

“شیخ علی انگیت” از فعالان عرصه بیان تفسیر قرآن و مدیر مدیر مرکز ضیاء القرآن، در مراسم اختتامیه و در تکریم نفرات برتر این دوره گفت: برگزاری این مسابقات رویدادی بزرگ و جدید در نوع خود در گامبیا بوده و از جامعة المصطفی العالمية تقاضا داریم هرساله آن را برگزار و بر کیفیت و کمیت آن بیفزاید تا موجب تشویق جوانان گامبیایی به انس با معارف قرآنی گردد.

وی همچنین وجود رشته تفسیر در این مسابقات را بسیار مبارک دانست.

گفتنی است، منبع رشته تفسیر سوره مجادله، کتاب تفسیر این سوره از آثار رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای مدظله‌العالی بود.

از دیگر برنامه‌های اختتامیه این دوره از مسابقات، بزرگداشت روز جهانی قدس بود که با سخنرانی “شیخ الحاج عثمان محمد جاه” رئیس سابق بعثه حج گامبیا و مدیر دفتر تقریب بین المذاهب همراه بود و مورد استقبال حاضران قرار گرفت.