با ارائه حجت الاسلام والمسلمین صالح برگزار شد،

برگزاری درس تفسیر کاربردی قرآن کریم در نمایندگی المصطفی در خراسان

کلاس درس تفسیر کاربردی قرآن کریم با ارائه حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا صالح رییس نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان، با هدف مؤانست طلاب با قرآن کریم و با حضور طلاب برادر در محل نمازخانه ساختمان ستاد نمایندگی المصطفی برگزار شد.

گروه خبر: کلاس درس تفسیر کاربردی قرآن کریم با ارائه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا صالح رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان، باهدف مؤانست طلاب با قرآن کریم و با حضور طلاب برادر در محل نمازخانه ساختمان ستاد نمایندگی المصطفی برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح در ابتدای این جلسه با بیان این که بسم‌الله الرحمن الرحیم مثل همه واژگان و عبارات قرآن کریم از ظرفیت معنایی بسیار وسیعی برخوردار است، اظهار داشت: خداوند متعال ما را به تدبر در قرآن دعوت می‌کند و این تدبر در اشخاص و در زمان متوقف نمی‌شود و این چشمه جوشان در همه زمان‌ها برای مخاطب وجود دارد.

وی افزود: ‌مجموعه آیه شریفه بسم‌الله الرحمن الرحیم جهان‌بینی‌ای را برای مخاطب ترسیم می‌کند که خود نیز آثار تربیتی‌ای عمیقی را به دنبال دارد و مبانی متعدد متأثر در سایر عناصر تربیت را ترسیم می‌کند.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان ادامه داد: مبانی تربیت یعنی آن مؤلفه‌هایی که عناصر دیگر تربیت از آن‌ها گرفته می‌شود و با استناد به بسم‌الله الرحمن الرحیم اولین مبنای جذب در برخورد با مخاطب مهرورزی است.

وی اضافه کرد: در بیان امام علی (ع) الحمدلله یعنی عظم الخالق فی انفسهم؛ لذا زیربنای تقوا ستایش است.

این عضو هیئت‌علمی المصطفی (ص) عنوان کرد: در معناشناسی حمد، ستایش یک فعل اختیاری در برابر صاحب قدرت مطرح است و عمل شکر معمولاً در برابر نعمتی است و حمد اعم از شکر و حمد است؛ ولی شکر شامل ثنا نمی‌شود؛ لذا فکل شکر حمد و لیس کل حمد شکراً.

وی تصریح کرد: وقتی ما می گوییم همه حمدها مخصوص خداست باید شبکه معانی حمد در قرآن کریم را بررسی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین صالح با تاکید بر مطالعه کتاب مفاهیم دینی و اخلاق در قرآن کریم اثر ایزتسو محقق قرآن پژوه ژاپنی گفت: در این شبکه واژگانی، حمد در ابتدا به خاطر خلقت است. در گام بعدی حمد به خاطر غلبه مومنین بر ستمگران است و این مسئله بار معنایی سیاسی دارد و در سبک زندگی سیاسی اثرگذار است. همچنین حمد به خاطر نعمت هدایت نیز واجب شده است که خود غایت نعمات است که شامل جمیع ساحت های دیگر می شود و حکمت دیگر حمد نزول قرآن کریم برای هدایت بشر است.

وی اظهار داشت: همچنین حمد و ستایش به معنای وسیع کلمه به خاطر نجات انسان از دست ستمگران در عرصه‌های مختلف و مالکیت خدا بر آسمان ها و زمین و هر آنچه در آن‌ها است.

رییس نمایندگی المصطفی در خراسان با تاکید بر رجوع به صحیفه سجادیه به عنوان یک منبع سرشار از معرفت شناسی در تفسیر قرآن کریم افزود: امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه در دعای ۴۴ در بیان رابطه بین حمد و شکر، مفهوم حمد در هدایت را بیان کرده اند و این یعنی فناء فی الله و همین که می توانیم حمد و ستاش کنیم جای حمد دارد. الحمدلله الذی هدانا لحمده و جعلنا من اهله … لذا در روش تربیت در صحیفه، متربی به سمتی می رود که این توفیق حمد را نیز از جانب خدا می داند و خود حمد، ما را به سمت شکر سوق می دهد.

وی ادامه داد: حمد برای اللهی که رب العالمین است اشاره به درک عمق حقیقت و سرچشمه دارد و رب العالمین تعلیل حمد است و العالمین اشاره به همه هستی دارد و ربّ یعنی صاحب و پرورش دهنده و این واژه جامعیت و وسعتی دارد که همه ابعاد حمد را در بر می گیرد.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی عنوان کرد: اولین گام بعد از عبادت، ستایش پروردگار عالم است و امکان رشد و تربیت در همه موجودات وجود دارد و این معنا نهفته در رب العالمین است.

حجت الاسلام والمسلمین صالح در پایان خاطر نشان کرد: نگاه ما به قرآن کریم باید همچون نگاه امام رضا علیه السلام باشد که می فرمایند من اراد العلم فلیثور القرآن یعنی هر کس خواهان علم و آگاهی است پس باید قرآن را زیر و رو کند. این حدیث شریف به صراحت نیل به علم و آگاهی را که نیاز همیشگی و ارزش پایدار و مورد پسند همه انسان ها و جوامع انسانی است را معطوف به زیر و رور کردن قرآن و شخم زدن آن می داند. گویی گنج های پنهانی در آن نهفته است که جزء با ژرف نگری در آن به دست نمی آید. لذا باید با یک نهضت همگانی تدبر در قرآن کریم این کتاب الهی را شخم زد و در این بحر بیکران الهی غوطه ور شد.