نمایندگی المصطفی در افغانستان، برگزار کرد:

نشست علمی رابطه طلاق و حقوق مالی زن

نشست علمی رابطه طلاق و حقوق مالی زن به همت دانشکده فقه و حقوق به مناسبت هفته پژوهش در سالن دفاعیه دانشگاه بین المللی المصطفی (ص) – افغانستان برگزار گردید.

دبیر این نشست علمی کریمه احمدی و کارشناس برنامه استاد خانم مرضیه جعفری بودند.

این نشست با تلاوت قرآن کریم توسط آقای محمد علی فکرت آغاز گردید. در ابتدا کارشناس برنامه در مورد رابطه طلاق و حقوق مالی زن توضیحات کاملی را ارائه داد.

وی در مورد دلایل و عوامل طلاق معلومات اظهار نمود: بدون دلیل موجه و بر اساس عوامل احساسی نمیتوان طلاق را تجویز نمود.

سخنران نشست ادامه داد: حق طلاق عموما به قشر مرد ها داده شده است اما نظر به قانون در شرایطی زنان هم میتوانند درخواست طلاق دهند.

وی در مورد حقوق مالی زنان گفت: حقوق مالی زنان موضوع مستقل است و ربطی به طلاق ندارد. مهریه ربطی به طلاق ندارد، مهریه حق زن بوده و باید ارزش اقتصادی داشته باشد و زن هر وقتی که بخواهد میتواند مهریه را مطالبه نماید.

خانم جعفری در مورد عوامل سقوط حقوق مالی زنان گفت: هر جا حقی است تکلیف هم است در مواردی که زنان بر تکالیف مشروعه خود عمل نکنند حقوق مالی شان ساقط می شود.

وی در مورد اثر طلاق بر روی حقوق مالی زنان ابراز داشت: به صورت مختصر باید گفت که طلاق تحت برخی شرایط باعث اسقاط حقوق مالی زنان میشود ، مانند طلاق خلع اما جدای از طلاق زنان دارای حقوق مالی در خانواده می شوند که باید برای آن احترام قایل شد.