نشست بررسی «تاثیرات و پیامدهای وعده صادق»

بیست و دومین پیش نشست همایش بین‌المللی 75 سال اشغالگری در فلسطین با موضوع «تاثیرات و پیامدهای وعده صادق» در نمایندگی جامعةالمصطفی افغانستان برگزار گردید.

در این نشست کارشناسان مسائل سیاسی این حوزه آقایان مرتضی نورمحمدی، محمد عارف فصیحی دولتشاهی و سید طاهر عرفانی به تحلیل و پیامدهای این واقعه پرداختند و آقای سید جمال الدین موسوی دبیر علمی این پیش نشست بود.

کارشناس این پیش نشست جناب آقای محمدعارف فصیحی دولت‌شاهی گفت: طوفان الاقصی و عملیات وعده صادق روشن ساخت که تمامی تحولات در ذیل مسئله فلسطین جریان دارد. در این تحولات دو بازیگر می باشد، یکی اسرائیل و دیگری جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: پرسش اساسی این می باشد که چرا ایران در این زمینه قبول ریسک نموده است؟ مسئله فلسطین پیش از اینکه به ایران مربوط شود به ممالک عربی باز می‌گردد، در جواب باید گفت: راهبرد ایران در این زمینه در حقیقت مبتنی بر سه مسئله است: دیانت، عقلانیت، منفعت. عنصر دیانت در حقیقت آن چیزی که در تعالیم دینی به آن اشاره شده و آن عبارت است از: دفاع از مظلوم، از مردمی که تحت ستم یک جریان ظالم و بی رحم قرار گرفته اند،و امروز فلسطین را به یک سرزمین سوخته تبدیل کرده‌اند.و عنصر عقل و منفعت انسان ها را به دفاع از ارزش ها، توجه به امنیت عمومی جهان و قدرت های آزاده را به سمت و سوی تقابل با این رژیم سوق می دهد.

سپس آقای سید طاهر عرفانی پیرامون عملیات وعده صادق صحبت نموده وگفت: عملیات وعده صادق در سه سطح قابل بررسی است، در سطح داخلی (در داخل ایران) یک انسجام به وجود آورد و در سطح خاورمیانه، عملیات وعده صادق به جنبش های آزادی بخش منطقه و فرا منطقه روحیه و جان دوباره بخشید تا آن ها در راه مبارزه با سلطه گری و ظلم با قوت بیشتر ایستادگی نمایند و در سطح منطقه و فرامنطقه ای، قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت و نشان داد که هیچ قدرتی نمی تواند منافع این کشور را با خطر مواجه نماید.

در ادامه وی خاطرنشان کرد: با این عملیات نظم قبلی تغییر کرد و نظم جدیدی در صف فشرده متحدان غربی اسرائیل به وجود آورد. از جمله مصئونیت مطلق را از اسرائیل که فکر می کرد در جزیره امن زندگی می کند از بین برد. و معادله جدیدی در خاورمیانه طرح شد.

آقای مرتضی نورمحمدی دیگرکارشناس این پیش نشست درباره زمینه های شکل‌گیری و آثار و پیامدهای عملیات وعده صادق اظهار داشت: ما شاهد تحولی در خاورمیانه بودیم که در منطقه کم نظیر بود. جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی در راستای دفاع از حق مشروع و در راستای تنبیه رژیم غاصب صهیونیستی این عملیات هوشمندانه طراحی کرد. و تحقق میدانی عملیات در نوع خودش بی سابقه بوده و این عملیات اولین حمله از خاک جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی بوده است.

وی افزود: با حمله کوبنده جمهوری اسلامی ایران تحت نام وعده صادق، جهان شاهد تغییر معادلات قدرت در خاورمیانه خواهد بود، این عملیات توازن قدرت را در فاز جنگ گرم میان قدرت ها نمایان ساخت.

آقای نورمحمدی در ادامه سخنانش گفت: پیامد این مسئله این است که ارزیابی کشورهای عربی از قدرت پوشالی اسرائیل و آمریکا یک توهم است و استراتژی جمهوری اسلامی ایران در برابر رژیم صهیونیستی قبلا با صبر استراتژیک صورت می گرفت که با این عملیات تغییر راهبرد استراتژی منطقه ای ایران نمایان گردید و قدرت چانه زنی جمهوری اسلامی ایران افزایش پیدا کرد.