در درس اخلاق مجتمع آموزش عالی فقه تصریح شد؛

 هر لحظه فعلی دارد و هر فعلی حکمی

 واجبات و محرمان به وسعت بسترهای مختلف زندگی انسان اعم از تعامل با همسر و فرزند، حق شاگرد، حق استاد و... ادامه داشته در تمام شئون زندگی جریان می‌یابد؛ هر لحظه فعلی دارد و هر فعلی حکمی.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عابدیان در درس اخلاق مجتمع آموزش عالی فقه ضمن تبیین بیانات امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام به فرازهایی از خطبه ۲۸ نهج‌البلاغه در اهمیت زهد و تقوا اشاره نمود و با بیان این که دنیا در حال گذر و آخرت در حال نزدیک‌شدن است، خاطرنشان کرد: درک مفهوم گذر زمان باعث می‌گردد تا انسان در نفس خود تأمل داشته باشد و از هم‌وغم دنیایی رها و همه چیز را جدی بگیرد و صادقانه به دنیا و محتوای آن توجه داشته باشد.

 وی در اشاره به فرازهایی از آیات الهی با تأکید بر این که انسان باید در زندگی مراقبه داشته باشد، خاطرنشان کرد: تقوی مراتبی دارد که نخستین آن مراقبت از نفس و توجه به واجب و محرمات است.

 وی با بیان این که رعایت واجبات و ترک محرمات، اختصاص به عبادات ندارد، اظهار داشت: واجبات و محرمان به وسعت بسترهای مختلف زندگی انسان اعم از تعامل با همسر و فرزند، حق شاگرد، حق استاد و… ادامه داشته در تمام شئون زندگی جریان می‌یابد؛ هر لحظه فعلی دارد و هر فعلی حکمی.