آیت‌الله دکتر عباسی تصریح کرد؛

اهمیت شناخت فرهنگ‌ها برای انتقال پیام گفتمان انقلاب اسلامی

اعضای دبیرخانه برگزاری همایش ظرفیت‌های فرهنگی و علمی جمهوری اسلامی ایران و امریکای لاتین با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی با آیت الله دکتر عباسی دیدار کردند.

رئیس جامعةالمصطفی در این دیدار ضمن تقدیر از تلاش‌های دست‌اندرکاران برگزاری این همایش، خاطرنشان کرد: حوزه دانشی زبان و فرهنگ در منظومه علمی جامعةالمصطفی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بر اساس طرح تحول آموزشی، یکی از حوزه‌های دانشی المصطفی به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: در کنار دو حوزه علوم اسلامی و علوم انسانی، جامعةالمصطفی سهم ویژه و هویت جداگانه‌ای برای علوم زبان و فرهنگ شناسی قائل شده است. زبان از یک سو فرصتی برای انتقال علم و فرهنگ و از سوی دیگر، خود گنجینه‌ای از معارف است؛ به ویژه زبان فارسی که امروز به بستری برای انتقال گفتمان انقلاب اسلامی مبدل شده است.

رئیس جامعةالمصطفی با تأکید بر اهمیت شناخت فرهنگ‌ها برای انتقال پیام گفتمان اسلام ناب، اظهار داشت: ما امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که تمدنی تحت عناوینی چون جهانی سازی، پایان تاریخ و…، به دنبال تحکیم انحصاری مبانی و ارزش‌های خود در سراسر جهان است. تنها نقطه‌ای در جهان که در برابر این تمدن استکباری داعیه دارد، انقلاب اسلامی است و تمام درگیری‌ها و چالش‌های تمدن غربی با جمهوری اسلامی ایران از همین مسئله سرچشمه می‌گیرد که تنها با یک گذار تمدنی پایان خواهد یافت.

وی با اشاره به ظهور نشانه‌های افول تمدن مادی، تصریح کرد: متفکران نئولیبرال به صراحت تمدن مادی را نظمی حاصل از ۲۰۰۰ سال تلاش می‌دانند که کسی حق مخالفت با آن را ندارد و همینطور که این روزها شاهدیم، اگر در دانشگاه‌های امریکا نیز از استادی حرفی متفاوت شنیده شود، با برخورد قهرآمیز و دستگیری توسط پلیس مواجه خواهد شد.

آیت الله دکتر عباسی، امریکای لاتین را یکی از مناطقی دانست که به شدت از بی‌عدالتی و تحقیر توسط تمدن مادی رنج برده است و یادآور شد: این بی‌عدالتی‌ها موجب شکل‌گیری الهیاتی در این منطقه شد که توجیه‌گر طغیان و سرکشی یک گروه سرمایه‌دار و سلطه‌گر نباشد و ایستادگی و مقاومت را ترویج نماید.

وی ارائه تمدنی معنویت محور و عدالت‌جو در برابر یک تمدن سلطه‌طلب مادی را یک مسئله جهانی و گذار تمدنی دانست که هدف اصلی گفتمان انقلاب اسلامی است و جامعةالمصطفی نیز آن را دنبال می‌نماید و در یک تحول تمدنی در تاریخ بشر مشارکت دارد.

رئیس جامعةالمصطفی اندیشه و گفتمان اسلام را مبتنی بر ارزش‌های مشترک میان همه مردم جهان دانست و ابراز داشت: عدالت در جهان امروز جای خود را به نظام زورگویی داده است که اگر رژیم جعلی و دست نشانده اش روزانه ده‌ها زن و کودک را به قتل برساند، صدایی از آنان شنیده نخواهد شد؛ اما اگر کسی در دفاع از خود در برابر جنایات این رژیم کوچکترین واکنشی نشان دهد، در برابر آنان محکوم خواهد بود.

وی مسائلی چون خانواده و زن را یکی از جبهه‌های درگیری تمدنی عصر حاضر خواند و گفت: ما امروز با تمدنی درگیر هستیم که اخلاق در آن هیچ جایگاهی ندارد. انقلاب اسلامی در این زمینه در موضع طلبکار قرار دارد و تمدن مادی باید پاسخگوی ظلم تاریخی خود به زنان باشد که بدترین نگاه ابزاری و کالایی را به آنان روا داشته است.

آیت الله دکتر عباسی با تأکید بر رسالت تمدنی بزرگی که مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی عهده دار آن است، خاطرنشان کرد: شما باید بتوانید با همه تمدن‌ها و فرهنگ‌ها ارتباط برقرار نموده و پرچمدار گفتمان عدالت محور و معنوی انقلاب اسلامی ایران در جهان باشید. البته یاوران ما در جهان کم نیستند؛ اما نیاز است با آنان ارتباط برقرار کنیم که یکی از اثرگذارترین ارتباطات، ارتباط با ملت‌های منطقه امریکای لاتین است. امیدواریم به همت شما و پشتیبانی سایر بخش‌ها این همایش در اهداف خود به توفیق دست یابد.

ارسال ۱۶۰ مقاله به دبیرخانه همایش ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و امریکای لاتین

گفتنی است در ابتدای جلسه رئیس مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی، گزارشی از برگزاری همایش ارائه نمود و اظهار داشت: حوزه دانشی زبان و فرهنگ با توجه به ظرفیت علمی خود هر سال منطقه‌ای در جهان را مورد بررسی قرار می‌دهد و فرصت‌های علمی ممکن برای جمهوری اسلامی ایران در نقاط مختلف جهان را معرفی می‌نماید.

وی ادامه داد: همایش سال گذشته به منطقه غرب آسیا تعلق داشت که مورد استقبال گسترده نیز قرار گرفت و امسال همایش به امریکای لاتین اختصاص یافت. از تیر ماه سال گذشته اقدامات لازم برای این همایش آغاز شد و با وجود مشکلات دسترسی به منابع علمی این منطقه جغرافیایی، ۱۶۰ مقاله به پنج زبان فارسی، عربی، انگلیسی، اسپانیایی و پرتقالی به همایش رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین ساجد با اشاره به همکاری دانشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی در این همایش از جمله برگزاری ۲۳ پیش‌نشست علمی، اظهار داشت: ادبیات پایداری و مقاومت و تأثیر انقلاب اسلامی بر انقلاب‌های منطقه امریکای لاتین محورهای اصلی همایش است و اکثر مراکز دخیل در عرصه فرهنگ بین‌الملل به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با این همایش همکاری داشته‌اند.

شایان ذکر است آیین اختتامیه همایش روز ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری با حضور شخصیت‌هایی از جمهوری اسلامی ایران و کشورهای امریکای لاتین برگزار خواهد گردید.