در مدرسه عالی خواهران نمایندگی گلستان برگزار شد :

نشست تربیتی “تاثیر علم آموزی والدین در تربیت فرزندان”

نشست تربیتی "تاثیر علم آموزی والدین در تربیت فرزندان" با سخنرانی دکتر عبداللهی فر استاد حوزه و دانشگاه در مدرسه عالی خواهران نمایندگی گلستان برگزار شد.

وی در این نشست عنوان کرد : مسئله تربیت مسئله ای بسیار پیچیده و مهم است که حتی خداوند خود دست به کار شده و با ارسال رسل و انزال کتب به این مهم پرداخته است. تمامی پیامبران جزو مربیان و فرستادگان تعلیم و تربیت هستند و تمام آنها در مقوله تربیت علم آموزی و رابطه این دو از جانب خدای متعال دارای ماموریت واحد هستند.

سخنران نشست افزود : در گذشته به دلیل اینکه خانواده‌ها به صورت دسته جمعی زندگی می‌کردند، عوامل زیادی در تربیت فرزندان تاثیر می‌گذاشت؛ مثلاً پدربزرگ و مادربزرگ در امر تربیت فرزندان دخیل بودند و خیلی از موارد تربیتی را با آنکه پدر و مادر بی‌سواد بودند فرزندان در نشست‌ها و رفت و آمد‌های خانوادگی دست پیدا می‌کردند و خود صله رحم یکی از عوامل تربیتی به حساب می‌آمد. اما امروزه به دلیل زندگی هسته‌ای و اینکه خانواده‌ها کم جمعیت هستند و متشکل از پدر و مادر و فرزند هست و اصولاً فرزندان تک و تنها هستند و تک فرزندی غالب شده است، بیشتر بحث تربیتی در مدرسه و مهد کودک مورد توجه قرار می‌گیرد و متأسفانه صله رحم نیز کمرنگ شده است.

دکتر عبداللهی فر تاکید کرد : والدین باید قبل از تولد فرزند به تربیت و آموزش و پرورش فرزند خود بیندیشند؛ لذا قبل از تولد فرزند باید کتاب‌های تربیتی مورد مطالعه قرار بگیرد و با خلق و خوی فرزندان آشنا شوند. این مسئله ای است که سازمان یونسکو نیز به آن تاکید کرده است و برای خانواده‌ها آموزش‌های لازم را برنامه‌ریزی نموده و در قالب کارگاه‌ها و نشست‌ها این آموزش‌ها را قرار داده است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود : در آیات قرآن مانند آیه ۳۰ سوره روم نیز به بحث تربیتی اشاره شده است و نکته‌ای مهم در خود دارد و آن اینکه خود فرد و پدر مادر و معلم باید در تربیت فرزندان کوشا باشند لذا می فرماید “فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ۚ لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ” در این آیه به حضرت ابراهیم گفته شده است که تو به گوهره وجود خودت و یکتاپرستی توجه کن چرا که خداوند انسان‌ها را بر اساس فطرت حق طلب و خداجو سرشته است . یک قسمت از تربیت انسان به فطرت بر می گردد. فطرت در تمام انسان‌ها یکیست و لوح پاکی است که خداوند در وجود و گوهره انسان نهاده است و با توجه به زمان و رشد انسان و محیطی که انسان در آن رشد می‌کند قابل تغییر هست .