نشست علمی “وعده صادق؛ مواجهه تمدنی انقلاب اسلامی با رژیم اشغالگر فلسطین”

هفدهمین پیش نشست همایش بین‌المللی 75 سال اشغالگری در فلسطین در دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام با ارائۀ پنج نفر از اساتید با موضوعات تخصصی برگزار گردید .

حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد رهدار به عنوان سخنران نخست با موضوع رویارویی ایران با رژیم صهیونیستی از منظر الهیات سیاسی، خاطرنشان کرد: با توجه تجربه‌های ما خصوصاً بعد از انقلاب اسلامی و خصوصاٌ در میدان‌هایی مانند دفاع مقدس و مقابله با داعش که هر دو متکی به نظام سلطه بوده و از حمایت کشورهای غربی و دولت‌های دست نشانده منطقه بهره‌مند بودند اما علی رغم همه ساز و برگ مادی آنان در مقابله با جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت ما شاهد شکست آنان و ظفرمندی جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت در هر دو نبرد بزرگ و فراگیر بوده‌ایم.

وی ادامه داد: توجه به این نکته بسیار اهمیت دارد که هم در زمان جنگ تحمیلی و هم در ماجرای داعش و دفاع از حرم کارشناسان و دستگاه‌های محاسباتی مبتنی بر منطقی مادی و برخاسته از علوم انسانی غربی هیچ یک پیروزی جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت را در دو نبرد مذکور حتی محتمل نیز نمی دانستند؛ اما امامین انقلاب اسلامی و علمای مجاهد شیعی برخلاف سایرین با اطمینان و متکی به منطق اسلامی و قرآنی همواره نوید پیروزی قطعی را به نیروهای جبهه مقاومت می دادند! این تجربه های ۴۰ سال اخیر مؤیدی بر توصیف و تجویز دقیق مبتنی بر الهیات اسلام ناب بوده که باید مورد توجه قرار بگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین رهدار در پایان ارائۀ خود به کمبود و ضعف تحلیل‌های راهبردی از منظر الهیاتی در خصوص تحولات منطقه خصوصاً عملیات طوفان الاقصی و عملیات وعدل صادق پرداخت و علت اصلی این کمبود و ضعف را نظام معرفتی و دستگاه محاسباتی مبتنی بر علوم انسانی غربی و غیر اسلامی برشمرد که بر مراکز علمی و خصوصاً اکثریت غالب دانشگاه‌های کشور سایه افکنده است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدعلی رنجبر سخنران دوم نشست با موضوع “از صبر راهبردی تا بازدارندگی راهبردی در نسبت با سپر تمدنی انقلاب اسلامی” نیز ابراز داشت: ما وقتی از صبر راهبردی سخن می گوییم و آن را تجویز می کنیم ابدا منظورمان صبر مظموم و انفعال در مقابل اقدامات خصمانه دشمن نیست بلکه منظور ما این است که نباید با شتباب‌زدگی موجب بر هم ریخته شدن نقشه کلان و راهبردی خود شویم و بازدارندگی خوبی که در منطقه پرتنش غرب آسیا داریم را که حاصل یک صبر فعالانه با دستاوردهای بزرگ دفاعی است را مختل بکنیم.

وی افزود: توجه با این نکته لازم است که جبهه مقاومت یک راهبرد کلان در مواجهه با رژیم صهیونیستی دارد و آن این است که با رویکرد هزار ضربه چاقو آن را از پای درآورد و میدان نبرد را چنان برای این رژیم غاصب فرسایشی بکند که توان آن تحلیل رفته و تقلیل یابد و در کنار اقدامات امنیتی و نظامی نبرد دیپلماتیک و رسانه و غیره را نیز سامان بدهیم تا بهانه ای برای مظلوم نمایی این رژیم غاصب در رسانه های بین المللی که نفوذ بالایی در آن دارند را ندهیم.

حجت الاسلام و المسلمین رنجبر در پایان نیز مجدد با تاکید بر اینکه صبر راهبردی به معنای انفعال نیست و اتفاقا به معنای اقدامات قاعده مند در راستای کلان راهبردی که جبهه مقاومت برای مقابله با رژیم غاصب اسرائیل و حامیان غربی آن است، تصریح کرد: لذا باید مراقبت کنیم که تحت تاثیر فضای رسانه ای یا غیر کارشناسی اقدام شتابزده و حساب نشده ای را انجام ندهیم که اختلالی در سایر اقدامات مؤثر ما ایجاد بکند. ما در یک مواجهه تمدنی هستیم لذا باید اقدامات خود را با یک بینش راهبردی و در منظومه سپر تمدنی انقلابی اسلامی تنظیم بکنیم.

آقای دکتر مسعود معینی‌پور سخنران بعدی نشست بود که با موضوع “تقابل بیرونی، انسجام درونی: تحلیل رویارویی با رژیم صهیونیستی و تدبیر حل بحران انسجام اجتماعی” به ایراد سخن پرداخت.

وی به نسبت و تاثیر تقابل بیرونی و انسجام درونی پرداخت و گفت: به صورت طبیعی هر تقابل بیرونی که ما با دشمنان داشته باشیم ممکن است با اقدامات خصمانه دشمن در برخی حوزه ها مانند اقتصاد و فرهنگ و غیره دچار بر هم خوردن انسجام درونی شویم که اصلا مطلوب نیست چون زمانی ما می توانیم در سیاست خارجی محکم ظاهر شویم و منافع ملت را تامین نماییم که در سیاست داخلی حساب شده عمل کرده و اجازه ندهیم که گسل های اجتماعی تحرک شود.

سخنران نشست ادامه داد: توجه به این نکته لازم است که هماهنگی بین کارگزاران در سیاست داخلی و خارجی چنان مهم است که فقدان یا ضعف این هماهنگی موجب ناکامی خواهد بود لذا اگر ما بدون تدبیر مسائل و مشکلات داخلی بخواهیم قدمی جهت صیانت از منافع ملی در خارج از مرزها برداریم آنگونه که باید موفق نخواهیم بود هماگونه که سیاست خارجی غیر حرفه ای ما نیز می تواند بر تحولات اقتصادی و فرهنگی و غیره ما در داخل اثر جدی بگذارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هرچقدر ما بتوانیم با اقدامات حساب شده اقتصادی و فرهنگی در داخل انسجام اجتماعی ایجاد بکنیم و اجازه ندهیم که منافع ملی تحت شعاع منافع جناحی قرار بگیرد قطعا در خارج از مرزها و فضای بین الملل نیز موفق تر و قدرتمندتر می توانیم مانور بدهیم چه در عرصه دیپلماسی و چه در عرصه نظامی و این هماهنگی و هم افزایی هزینه رویارویی با رژیم صهیونیستی خصوصا در افکار عمومی و فضای رسانه بسیار برای ما پایین آورده و دستاوردهای ما را افزایش خواهد داد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلامرضا بهروزی‌لک با موضوع “سناریوهای مواجهه تمدنی انقلاب اسلامی با رژیم اشغالگر قدس” به عنوان ارائه دهنده پنجم نشست با تاکید بر این نکته که اساسا رژیم غاصب صهیونیستی در حد و اندازه ای نیست که حریف و چالشی تمدنی برای ما محسوب شود، یادآور شد: به خاطر این مسئله که اساسا این رژیم صهیونیستی خاکریز نظام سلطه و غرب در جهان اسلام است و به عبارتی به نیابت از آنان و صهیونیسم بین الملل با ما درگیر است به آن می پردازیم و از میان الگوهای تحلیلی مبتنی بر کهن الگو سعی می کنیم تا ضمن طرح همه سناریوها سناریوی مد نظر را نیز تشریح کنیم.

وی گفت: اگر بخواهیم این مواجهه را صرفا به صورت نظری و بدون لحاظ متغرهای تحولات میدانی توصیف کنیم چهار حالت متصور خواهد بود: ۱٫ تداوم تقابل بلند مدت(بیش از ۲۰ سال) همراه فراز و فرود و در نهایت نابودی رژیم اسرائیل؛ ۲٫ ضعف و شکست و برچیده شدن دولت جعلی اسرائیل در کوتاه مدت(کمتر از ۲۰ سال)؛ ۳٫ ضعف و شکست ایران اسلامی و غلبه و سلطه رژیم صهیونیستی در منطقه و ۴٫ صلح و همگرایی جمهوری اسلامی ایران با رژیم صهیونیستی.

سخنران نشست اظهار داشت: گزینه چهارم ابدا ممکن نیست چون تقابل جمهوری اسلامی با رژیم صهیونیستی یک تقابل روبنایی و تاکتیکی نیست بلکه هویتی و مبنایی بوده و موجودیت و بقا و ارتقای یکی مساوی است با نابودی و فنا و سقوط دیگری. با توجه به تحولات گفتمانی و میدانی در منطقه غرب آسیا خصوصا بعد از انقلاب اسلامی گزینه سوم نیز ممکن نیست و مبتنی بر روند تحولات فعلی محال می باشد. به نظر بنده گزینه دوم نیز خیلی در دست رس نیست نه اینکه محال باشد لکن با توجه به متغیرهایی که برای ما قابل فهم و توضیح است بعید به نظر می رسد البته مسائلی هم در تحولات این عالم مؤثر است که بنده به آن اشراف ندارم گرچه امیدوارم هرچه زودتر این اتفاق بیفتد.

وی در پایان یادآور شد: بنده با توجه به داده ها و تحلیل ها و قرائن و شواهد گزینه دوم را محتمل می دانم چون نظام سلطه و غرب موجودیت و منافع خود را در گرو بقا دولت جعلی اسرائیل در منطقه می داند و ممکن نیست به این سادگی دست از حمایت آن بردارد چون این سد اگر بشکند کل غرب و نظام سلطه آسیب خواهند دید البته با توجه به نوید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اسرائیل ۲۵ سال اینده را نخواهد دید ممکن است که گزینه دوم در دل گزینه اول رقم بخورد.