رئیس المصطفی در مراسم گرامیداشت روز معلم:

تمدن مادی در سراشیبی افول قرار دارد

همزمان با روز معلم، طی مراسمی از استادان موسسه آموزش عالی علوم و معارف اسلامی جامعةالمصطفی العالمیه تقدیر شد.

آیت الله دکتر عباسی در این مراسم با گرامی داشت روز معلم و سالروز شهادت استاد مطهری، خاطرنشان کرد:‌ شهید مطهری انسانی رسالت‌مدار و زمان شناسی بود که به مسائل ضروری عصر خود احاطه داشت و یکی از بهترین الگوها برای مقام معلم به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد با وجود یک عمر تلاش علمی، در تشخیص اولویت‌ها و مسائل زمان خود موفق نیستند. امثال شهید مطهری در آن زمان بسیار محدود بود، اما خوشبختانه امروز ما از اساتید توانمند در عرصه‌های مختلف مورد نیاز جامعه بهره‌مند هستیم.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به آثار علمی ارزشمند شهید مطهری، ابراز داشت: کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم زمانی توسط شهید مطهری عرضه شد که تفکرات مارکسیستی حرف نخست را در میان جوانان ما می‌زد. شاید بسیاری از اقشار جوان نیز آگاهی دقیقی از مبانی فکری مارکسیسم نداشتند؛ اما به دلیل شعارهای عدالت طلبانه، مجذوب آن شده بودند. عمیق‌ترین نقد ماتریالیسم دیالکتیک توسط شهید مطهری عرضه گردید که در زمان خود بسیار موثر نیز بود و دیدگاه جهان‌بینی اسلامی در برابر جهان‌بینی مادی را تبیین نمود.

وی یکی از تفاوت‌های اصلی خاندان پهلوی با سایر سلسله‌های پادشاهی در ایران را دست‌نشاندگی آنان توسط بیگانگان دانست و خاطرنشان کرد:‌ در سایه این سرسپردگی همه جانبه، جریان‌هایی در کشور شروع به ترویج تفکر باستان‌گرایی ناسیونالیستی و ضدیت با اسلام نمودند. شهید مطهری در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران با وجود بی ادعایی ایشان پیرامون مسائل تاریخی، در یک تحقیق تاریخی، ۱۳۰۰ سال پیوند عمیق فرهنگی و معنوی ایران و اسلام را تبیین نمود و انصافاً نیز در این کار موفق بود.

آیت الله دکتر عباسی آثار اعتقادی شهید مطهری را از کتب مورد نیاز جامعه امروز دانست و خاطرنشان کرد:‌ شایسته است شهید مطهری به عنوان یک الگو و اسوه نمونه، نماد استاد و معلم در جامعه ما باشد به ویژه اینکه ایشان در کنار همه این خدمات علمی، ‌از سعادت شهادت نیز بهره‌مند شد و با فیض شهادت، این شخصیت ماندگار، درخشندگی بیشتری یافت.

وی ادامه داد: شاید مارکسیسم مسئله امروز نباشد؛ اما ما نیز با مسائل جدیدی مواجه هستیم. جهان امروز از مقاطع مهم تاریخ بشر است که گاهی رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان پیچ تاریخی یاد می‌نمایند. ما در یک مرحله گذار تمدنی قرار داریم. تمدن جدید که بر پایه لیبرال دموکراسی شکل گرفت، خود را پایان تاریخ بشر می‌داند؛ اما شواهد و مستندات فراوان گویای آن است که نه تنها این مقطع پایان تاریخ بشر نیست؛ بلکه این تمدن در سراشیبی افول قرار دارد و تمدنی جدید در طراز جهانی در حال شکل‌گیری است.

رئیس المصطفی مبنا و جهان‌بینی تمدن مادی را طرد معنویت و اخلاق و اصل قرار دادن منفعت طلبی و لذت‌جویی دانست و یادآور شد: صدها سال استعمار و چپاول ملت‌ها از نتایج تلخ تمدن مادی است. در همین مدت، تمدن غربی سازوکارها و نظمی را طراحی کرد که همه ملت‌ها تسلیم مفاهیم ارائه شده توسط آنان باشند. آزادی بیان و لیبرالیسم غربی به این شکل است که توهین به مقدسات مسلمانان آزادی بیان شمرده می شود اما کوچکترین اعتراض به گروه‌های فاسد اخلاقی، به جرم نفرت پراکنی با شدیدترین مجازات مواجه خواهد شد.

وی انقلاب اسلامی را جرقه‌ای برای درهم پیچیدن طومار تمدن مادی خواند و تصریح کرد: هر چه بیشتر از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، ابعاد تمدنی آن نیز بیشتر نمایان می‌گردد. این توفیق از سوی خدا به ملت ما داده شد که آغازگر مسیر باشند و این راه ماندگار الهی قطعاً ادامه خواهد یافت و به نصرت و پیروزی نهایی خواهد رسید.

آیت الله دکتر عباسی در پایان با تأکید بر لزوم توجه به مسائل عصر امروز در طراز تمدنی، اظهار داشت: ما به عنوان تمدنی در حال صعود در برابر یک تمدن استعماری سلطه‌جوی رو به افول قرار گرفته‌ایم و این رویارویی یک درگیری بنیادین و حیاتی برای هر دو طرف است. تبیین گفتمان الهی انقلاب اسلامی، رسالتی است که استادان جامعةالمصطفی بر عهده دارند و باید نسلی تمدن ساز برای آینده جهان تربیت نمایند.