پیام تصویری رئیس جامعةالمصطفی به اجلاسیه پژوهشی دانشگاه مجازی

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی رئیس جامعه المصطفی درپیامی تصویری به اجلاسیه پژوهشی دانشگاه مجازی که در محل سالن اجتماعات دانشگاه مجازی برگزار شد ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) در بیان مولفه‌های موثر در شکل‌گیری پژوهش در مراکز علمی و بخصوص در دانشگاه مجازی و فضای مجازی ابراز داشت: مهمترین عنصر در […]

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی رئیس جامعه المصطفی درپیامی تصویری به اجلاسیه پژوهشی دانشگاه مجازی که در محل سالن اجتماعات دانشگاه مجازی برگزار شد ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) در بیان مولفه‌های موثر در شکل‌گیری پژوهش در مراکز علمی و بخصوص در دانشگاه مجازی و فضای مجازی ابراز داشت: مهمترین عنصر در عرصه پژوهش، نیروی انسانی، شامل پژوهشگران و کارگزاران است لذا ما در جهت تعمیم پژوهش‌ها نیاز به پژوهشگران متخصص، زیرساخت‌ها و مدیران توانمند برای کمک به پژوهش داریم.

وی در ادامه ضمن بیان وظیفه اساتید و پژوهشگران در عرصه پژوهش خاطرنشان ساخت: باید اساتید و مسئولین نهادهای علمی در عرصه پژوهش به امر تربیت و پرورش پژوهشگران توانمند در راستای رشد و پویایی مباحث پژوهشی بپردازند.

رئیس جامعه المصطفی در ادامه ابراز داشت: مسئله یابی و مشکل یابی در عرصه پژوهش امری است مهم که پژوهشگران باید در پژوهش‌ها متناسب با نیازهای جامعه حرکت کنند.

وی توجه به تولید دانش، شیوه‌های پاسخ‌گویی، توزیع دانش در عرصه پژوهش را مهم خواند و تصریح کرد: چگونگی نشر محتواهای علمی در عرصه پژوهش در قالب کتاب، نشست و کرسی‌های علمی از مولفه‌هایی هستند که به توسعه پژوهش کمک می‌کنند.

رئیس جامعه المصطفی آموزش‌های مجازی در اکثر مراکز آموزشی را آموزش مکمل و در برخی از مراکز همچون دانشگاه مجازی، آموزش اصلی دانست و اضافه کرد: امروزه با توجه به وجود ظرفیت‌های متعدد در عرصه فضای مجازی، آموزش‌های مجازی به نوعی آموزش اصلی در جامعه به شمار می‌آید و با توجه به ظرفیت‌های دانشگاه مجازی المصطفی همچون وجود دانش پژوهان، مدیران، معاونان و اساتید توانمند که با توجه به عدم محدودیت مکانی، زمانی، سنی، جنسی کار می‌کنند در عرصه تولید علم قدرت مانور بیشتری دارند و این از مزیتهای مهم این دانشگاه است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عباسی با اشاره به وظیفه سنگین استاد در امر آموزش مجازی خاطر نشان ساخت: تمرکز و تأثیرگذاری کمتر استاد بر دانش‌پژوه در آموزش مجازی نسبت به آموزش حضوری یکی از محدودیت‌های آموزش مجازی است لذا باید برای آن راه حلی پیدا کرد و در این خصوص از طریق معاونین فرهنگی فعالیت‌های متعددی صورت گرفته است اما با توجه به نقش پر رنگ استاد، این وظیفه بر دوش اساتید می‌باشد.

وی در پایان خاطر‌نشان ساخت: زمانی آیت الله شهید بهشتی از آیت الله گلپایگانی سوال کرده بودند که وضعیت آموزش‌های اخلاقی در گذشته چگونه بوده است و ایشان در جواب فرموده بودند درگذشته هم اساتید اخلاق بودند اما مهمتر از آنها اساتیدی بودند که در خلال آموزش دروس به بیان مطالب اخلاقی می‌پرداختند و برای مثال مرحوم شیخ ابوالقاسم کبیر قمی استاد بودند اما ما با دیدن سلوک و رفتار ایشان اخلاق یاد می‌گرفتیم لذا ما نیز باید در این خصوص تصمیماتی بگیریم و برنامه‌هایی داشته باشیم و با استفاده از مدیران و اساتید در کنار دروس خود به موضوع تربیت و اخلاق بیش از پیش توجه داشته باشیم.