نشست علمی «رهبری اعتماد محور از منظر قرآن کریم»

نشست علمی« رهبری اعتماد محور از منظر قرآن کریم» در نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان با حضور اساتید، دانشجویان و کارمندان نمایندگی برگزار گردید.

در این نشست علمی آقایان علی رضا کاملی و محمد جواد حسین زاده کارشناسان و محمد صادق عادلی دبیر علمی بودند.

نشست با قرائت قرآن کریم توسط آقای ولی محمد الهام آغاز شد و سپس آقای حسین زاده در مورد ویژگی های رهبری اعتماد محور، از منظر دانش مدیریت صحبت نموده و بیان داشت: دانش مدیریت در سیر تحول وتکامل خود به سوی ارزش‌های انسانی و اخلاقی سوق پیداکرده است: مهمترین ویژگیهای رهبری اعتماد محور را به صورت فهرست وار از منظر دانش مدیریت عبارت اند از: صداقت، انعطاف‌پذیری، قاطعیت، ارتباط صمیمی با زیر دستان، اعتماد به نفس و اعتماد به اهداف، افراد و همه زیر دستان است.

وی افزود: برخورداری رهبری از خلّاقیت، تواناسازی یا تفویض قدرت به دیگران، قابلیت‌های تصمیم گیری، همدلی وهمسوسازی نیازهای فردی با نیازهای اجتماعی بر خورداری از هوش هیجانی مدیریت شده. اعمال شفافیت در تمام امور و متواضع بودن با مردم و پیروان خود را می توان از دید دانش مدیریت بر ویژگی های رهبری اعتماد محور اضافه نمود.

در ادامه آقای کاملی عوامل جلب اعتماد مردم و پیروان در سازمان و اجتماع از منظر قرآن را توضیح داده و اظهار داشت: از منظر قرآن کریم عوامل زیادی در جلب اعتماد مردمی تأثیر گذاراست. اولین عامل از دید قران کریم، بر خورداری رهبری از کفایت و شایستگی در مدیریت سازمان و جامعه است، اگر رهبر قابلیت زیادی در نشان دادن هنر مدیریت داشته باشد مردم و پیروان خود را مجذوب خود ساخته و اعتماد آنان را بدست می آورد.

وی افزود: عامل دیگر تذکیه مردم یعنی تربیت مردم برای تحول است: تحول خروج از انجماد و رکود است. تحول همان ایجاد تغییر و تصویر تغییر است. که این تغییر در ساحت‌های ادارکی و شناختی و عاطفی و ارزشی و نیز مهارت های افراد است.

آقای علی رضا کاملی در اخیر گفت: آموزش و تعلیم عامل دیگری است که می توان یاد کرد که منبع تواناسازی مردم برای آماده شدن آنان برای زندگی بهتر ومناسب تر است. رهبرتوانا پیروان توانمند و با قدرت می‌خواهد هرچه سطح آموزش مردم بالا باشد به همان اندازه به رهبری جامعه اعتماد بیشتر می کند، همچنان جاذبه‌های رفتاری و ابعاد ادب و عمل خوب و پسندیده رهبری و مشورت بامردم و مشارکت دادن مردم در امور سازمانی و رهبری مشارکتی، از عوامی است که در قرآن کریم ذکر شده و یک رهبر می تواند اعتماد مردم و پیروان در سازمان واجتماع را جلب نماید.