نشست علمی «بررسی فرهنگ مقاومت در نظام بين الملل»

بیست و سومین پیش نشست علمی همایش بین المللی ظرفیت های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین با موضوع "بررسی فرهنگ مقاومت در نظام بين الملل" توسط معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی با همکاری گروه زبان و فرهنگ شناسی عربی مدرسه زبان و فرهنگ ملل و مدرسه مطالعات فرهنگی برگزار گردید.

این نشست با ارائه حجت الاسلام عبدالقادر امینی “مدیر گروه زبان و فرهنگ شناسی عربی” و دبیر علمی جلسه حجت الاسلام علی محمد راهی “استاد همکار و پژوهشگر جامعة المصطفی” و با حضور پر شور طلاب و دانشجویان ارائه گردید.

حجت الاسلام امینی در ابتدا به واکاوی معنای استقامت پرداخت و بیان داشت: قرآن کریم عزت واقعی را از آنِ خداوند متعال و رسول خدا ص و مؤمنان دانسته و تنها راهکار رسیدن به عزت دنیا و آخرت را در مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن بیان نموده است.

حجت الاسلام امینی مهم ترین آثار استقامت را عزت و سربلندی بر شمرد و اضافه کرد: بی شک عزت و سربلندی که ریشه در قرآن و سنت اهل بیت (ع )دارد، در پرتو فرهنگ مقاومت دست یافتنی است، سپس ابراز داشتند: وقتی مقاومت از ایدئولوژی استفاده کند و پشتوانه مردمی قوی برای خود ایجاد کند، توان مضاعفی را کسب کرده و غیر قابل شکست خواهدشد.

وی، تکثیر و شبکه‌سازی مقاومت، انسجام، یکپارچگی و شبکه‌ای عمل کردن این گروه‌ها، مردم‌پایه بودن گروه‌های مقاومت، خوداتکایی و خودکفایی نیروهای مقاومت و تبدیل مقاومت به تفکر و ایده را از ویژگی های محور مقاومت دانست و تأکید کرد: در واقع محور مقاومت با الگوبرداری از انقلاب اسلامی و تحت رهبری جمهوری اسلامی ایران به قدرتی کارآمد در محیط امنیتی منطقه خاورمیانه تبدیل گردیده است.

حجت الاسلام  امینی در پایان با برشمردن تأثیرات مقاومت در نظام بین الملل، تغییر نظم نوین جهانی را محوری ترین تأثیر مقاومت بر شمرد و بیان کرد: در یک کلام دنیا یک گام اساسی به سمت ظهور برداشته و این تازه آغاز راه است.

در پایان این نشست، سوالات فراوانی توسط حاضرین مطرح شد که با توجه به پایان وقت جلسه، ادامه پرسش و پاسخ ها به جلسات بعدی موکول گردید.